Gerdab.IR | گرداب

آمریکا دست به دامن بمب سایبری شد؟!

تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵

ائتلاف غربی مبارزه با داعش به رهبری آمریکا، برای نخستین بار مدعی استفاده از بمب سایبری علیه داعش شد.

به گزارش گرداب، برای اولین بار، یک مقام ارشد آمریکایی ادعا کرد که آمریکا در مبارزه با داعش از بمب سایبری استفاده کرده است. رابرت ورک (Robert Work) معاون وزیر دفاع آمریکا، در خبری دراین‌باره اعلام کرد: «آمریکا در مبارزات خود علیه داعش، از بمب سایبری برای اولین بار استفاده کرده است. استفاده از این ابزار علیه داعش، در راستای گامی بزرگ و تلاشی هماهنگ برای افزایش فشار علیه گروه‌های شبه‌نظامی است. این گروه تحت‌فشار بسیار زیادی قرار دارد. طی شش ماه گذشته ما با آن‌ها مبارزه کرده‌ایم و آن‌ها وادار به عقب‌نشینی شده‌اند. آمریکا و اعضای ائتلاف، فشار همه‌جانبه‌ای را از تمامی جهات به داعش وارد می‌کنند و از هر توانایی موجود نظامی علیه آن‌ها استفاده خواهند کرد. این حملات، حملات سایبری را نیز در بر می‌گیرد.»

انتشار چنین خبری از جانب یک مقام ارشد آمریکایی، مؤید این مطلب است که آمریکا رسماً به مرحله علنی حملات مخرب سایبری وارد شده است، درحالی‌که سالیان سال است از چنین توانی علیه مخالفان خود استفاده می‌کند؛ اما نکته‌ای که در این میان قابل‌تأمل است، صحت بیانات مقامات آمریکایی در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش است. آمریکا همواره خود را یکی از کشورهای پیشرو در عرصه فناوری اطلاعات و صنعت سایبری عنوان می‌کند. در سوی دیگر میدان، گروهی قرار دارد که تازه در مراحل اولیه یادگیری علوم سایبری قرار دارد و شاید نسل‌ها با آمریکا و کشورهای صاحب فناوری در این عرصه فاصله داشته باشد.

حال، چه لزومی دارد که کشوری مانند آمریکا مجبور باشد برای نابودی تجهیزات چنین گروهی، از تمامی توان خود استفاده کند و حتی وادار به استفاده از بمب سایبری شود؟ سلاحی که آمریکا به‌تازگی از آن پرده‌برداری کرده و در این خبر نیز به چگونگی استفاده از آن اشاره‌ای نکرده است. همین موضوع سبب می‌شود تا در مورد صحت مبارزه تمام‌عیار آمریکا با داعش، شک و تردید به وجود بیاید.

البته آمریکا دقیقا به جزئیات این خبر اشاره نکرده است، اما احتمالا منظور معاون وزیر دفاع، همان استفاده از بمب‌های منطقی است. بمب منطقی، قطعه‌ای کد است که عمدا در یک سیستم نرم‌افزاری درج شده است و به هنگام وقوع شرایط مشخص، عملیات مخربی را اجرا می‌کند.