Gerdab.IR | گرداب

دو شبکه‌ پیشتاز دیپلماسی عمومی ایران

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵

شبکه‌های العالم و الکوثر با پیشتازی بر دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای عرب زبان در لبنان، در مقایسه با سایر رقبای خارجی، در مقام نخست قرار دارند.

به گزارش گرداب، علل موفقیت‌های شبکه‌های «العالم» و «الکوثر» در لبنان در نشست مشترک مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان با مدیران شبکه‌های برون مرزی بررسی شد.

براساس نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه‌های «العالم» و «الکوثر» معاونت برون مرزی با جذب بیش از 31 درصد از بینندگان، مقام نخست را در میان رسانه‌های عرب زبان غیر لبنانی کسب کردند.

شبکه‌های خبری ماهواره‌ای الجزیره، العربیه، روسیه الیوم و بی‌بی سی عربی در جایگاه‌های پس از العالم قرار دارند و 88 و 9 دهم درصد از بینندگان از بخش‌های خبری العالم رضایت دارند. همچنین بر اساس نتایج این نظر سنجی، شبکه الکوثر در میان شبکه‌های معارفی، نخستین شبکه دینی پرمخاطب در لبنان معرفی شده است.

رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار در جلسه هم اندیشی مدیران این مرکز و معاونت برون مرزی گفت: این نظرسنجی در اواخر سال گذشته در شهرهای بیروت، بعلبک و صور لبنان و بر اساس نمونه آماری 1200 نفر از افراد 18 سال و بالا‌تر از آن صورت گرفته است.

عبدالملکی افزود: این نظرسنجی نشان می‌دهد رسانه‌های برون مرزی علیرغم موانع متعدد ایجاد شده از سوی نظام سلطه و مشکلات و محدودیت‌های فنی و بودجه‌ای، عملکرد خوبی داشته‌اند به نحوی که این امر موجب شده است 88 درصد از مخاطبان لبنانی نظر مساعدی نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند و ایران را محبوب‌ترین کشور بدانند. این آمار نشان می‌دهد رسانه‌های معاونت برون مرزی در حوزه تولید پیام در کشور لبنان موفق بوده‌اند.

در ادامه این جلسه، سید احمد سادات مدیر شبکه العالم گفت: شبکه العالم در پوشش اخبار و تحولات منطقه خصوصاً انقلاب بحرین، یمن، سوریه و عراق پوشش خبری مناسبی داشته است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که العالم اولین شبکه خبری در بحرین، یمن و کویت از لحاظ تعداد مخاطبان است.

سادات با اشاره به حضور العالم در بستر وب و شبکه‌های اجتماعی افزود: تعداد بازدیدکنندگان روزانه فیسبوک العالم حدود ده میلیون نفر است که این رقم در مقاطعی به بیست میلیون نفر نیز رسیده است.

به گفته وی فضای اجتماعی ایجاد شده نظیر فیسبوک، تلگرام و... بستر مناسبی برای نظرسنجی در کشورهایی را فراهم کرده است که امکان تحقیق میدانی در آن‌ها وجود ندارد و مرکز پژوهش و سنجش افکار می‌تواند با همکاری شبکه العالم از این ظرفیت استفاده کند.

سید عباس انجام مدیر شبکه الکوثر نیز اصلیترین نقطه قوت این شبکه را در مقایسه با دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای عرب زبان، برنامه‌های دینی آن و استفاده از کار‌شناسان خبره دانست و گفت: بر اساس نتایج نظرسنجی در میان موضوعات مختلف پخش شده از شبکه الکوثر، و 58 و 7 دهم درصد از بینندگان، برنامه‌های دینی را بیش از سایر برنامه‌ها تماشا کرده‌اند.

وی همچنین افزود: شبکه الکوثر تلاش می‌کند در برنامه سازی‌های خود از زبان معیار و کار‌شناسان مختلف و متبحر استفاده کند و همین عوامل موجب جلب نظر و رضایت مخاطبان این شبکه شده است.

سید عباس انجام با اشاره به اینکه صفحه فیسبوکی الکوثر روزانه یک و نیم میلیون نفر بازدید کننده بویژه از عراق، مصر، مراکش، لبنان و سوریه دارد، افزود: جبهه رسانه‌ای وابسته به نظام سلطه، با اقدامات غیر حقوقی و ناعادلانه نظیر ممانعت از پخش الکوثر از نایل ست می‌کوشد مانع انتقال پیام این شبکه به مخاطبان شود.

محمدرضا حاتمی مدیر شبکه آی فیلم هم در این جلسه از نظر سنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار قدردانی کرد و افزود: بر اساس گزارش رسمی شرکت ماهواره‌ای یوتل ست، شبکه آی فیلم جزء شبکه‌های برجسته در تبلیغ مناسب سبک زندگی است و در کنار افزایش مخاطبان آی فیلم فارسی، تلاش می‌کنیم با رفع محدودیت‌های بودجه‌ای و فنی، جایگاه آی فیلم عربی و انگلیسی را نیز تقویت کنیم.

مدیر آی فیلم استقبال مردم کشورهای افغانستان و تاجیکستان از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی شبکه آی فیلم را مایه خرسندی دانست و گفت: قرار گرفتن آی فیلم بر روی شبکه‌های کابلی و ماهواره‌هایی با پوشش جغرافیایی مورد نظر، باعث افزایش مخاطبان این شبکه در کشورهای عرب زبان و انگلیسی زبان خواهد شد.