Gerdab.IR | گرداب

سهم ایران در بازار فناوری اطلاعات جهان

تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون وزیر ارتباطات، ارزش بازار فناوری اطلاعات ایران را ۳۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سهم بازار فناوری اطلاعات ما نسبت به نورم جهانی باید حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان باشد.

به گزارش گرداب، مرتضی براری در تشریح سهم فناوری اطلاعات ایران از بازار جهانی اظهار داشت: ارزش بازار فناوری اطلاعات دنیا در سال ۲۰۱۲ رقمی در حدود ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد یورو برآورد شده بود که در این رقم، سهم فناوری ارتباطات ۶۰ درصد و سهم فناوری اطلاعات ۴۰ درصد بود. اما آخرین گزارش اتحادیه جهانی مخابرات از تغییر سهم فناوری اطلاعات نسبت به فناوری ارتباطات، حکایت دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تاکید براینکه سهم فناوری اطلاعات (IT ) به تدریج نسبت به سهم فناوری ارتباطات (CT) در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: دنیا به سمت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در حال حرکت است و آمارها نشان می دهد که به زودی سهم فناوری اطلاعات به ۸۰ درصد در بازار جهانی ICT می رسد.

وی با اشاره به روند حرکت به سمت استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در دنیا گفت: حتی در کشور ما نیز این مساله مشهود است چرا که اپراتورهای موبایل بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان در یک سال سرمایه گذاری دارند اما بهره این سرمایه گذاری را شبکه های موبایلی مانند تلگرام و واتس اپ می برند. روند جهانی نیز نشان می دهد که شبکه های موبایلی با کمترین هزینه ای وارد اقتصاد صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات شده اند.

معاون امور مجلس، دولت و استانهای وزیر ارتباطات با بیان اینکه در ایران همچنان فناوری ارتباطات سهم ۸۰ درصدی را نسبت به فناوری اطلاعات با ۲۰ درصد سهم، در اختیار دارد، اضافه کرد: البته منحنی کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور ما مانند سایر کشورها، به سمت استفاده از فناوریهای اطلاعاتی در حرکت است اما روند کندتری دارد.

براری با اشاره به مزیتهای نسبی از جمله داشتن کاربران علاقه مند به فناوری اطلاعات و حجم دانشجویان فارغ التحصیل در حوزه ICT افزود: نمود این موضوع را می توان در گرایش مردم به سمت شبکه های موبایلی به وضوح دید. در همین حال ضریب نفوذ اینترنت و موبایل در کشور نیز حاکی از این موضوع است؛ به نحوی که ایران در منطقه در افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات در رده نخست قرار دارد. این نشان می دهد که علاوه بر علاقه کاربران، نیروی توانمند و نخبه انسانی و زیرساختها نیز در این جهت است اما با این وجود سهم فناوری اطلاعات از اقتصاد، چشمگیر نیست.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۵ سهم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا رقمی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد یورو برآورد شده است تصریح کرد: پیش بینی می شود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۵ هزار میلیارد یورو برسد. این سهم را تعاریفی چون اینترنت اشیا، محاسبات ابری، بیگ دیتا و نسل پنجم سیار به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و به نظر می رسد ارزش کل بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا طی ۵ سال، ۲ برابر شود.

وی با بیان اینکه طبق تاکیدات اسناد بالادستی نظام و با توجه به جمعیت یک درصدی ایران نسبت به جمعیت کل جهان، باید یک درصد تولید علم و یک درصد تولید فناوری نسبت به متوسط جهانی در اختیار ایران باشد، ادامه داد: طبق این محاسبات یاید بازار فناوری اطلاعات ایران نسبت به دنیا ارزشی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد یورو معادل ۳۵ میلیارد دلار یا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان داشته باشد. اما برآوردها نشان می دهد که سهم ما از این بازار حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان است و ما فاصله حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی با بازار فناوری اطلاعات دنیا داریم.

براری با تاکید بر اینکه افزایش بازار فناوری اطلاعات باید منتج به خلق ثروت و توسعه اقتصاد و توانمندسازی سایر صنایع شود گفت: باید در سال ۹۵ تلاش کنیم که برای پرکردن این شکاف، حضورمان در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات دنیا را افزایش دهیم.