Gerdab.IR | گرداب

در پی نزاع FBI ‌و اپل؛

طرح دولت آمریکا برای ایجاد اختلال عمدی در رمزگذاری تولیدات دیجیتال

تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

دولت آمریکا برای دسترسی آسان به اطلاعات دیجیتال ذخیره شده در گوشی ها و رایانه ها و ... قصد دارد شرکت های سازنده را برای ایجاد اختلال عمدی در آنها تحت فشار بگذارد.

به گزارش گرداب به نقل از دیجیتال ترندز، ناکامی اف بی آی در نفوذ به نظام رمزگذاری آیفون، برنامه واتس اپ و ... باعث شه تا آنها با توسل به بهانه های امنیتی و تاکید بر ضرورت مقابله با تروریست هابه دنبال تصویبی قانونی مجزا به همین منظور باشند.

شرکت هایی مانند اپل و گوگل و ... که بعد از افشاگری های ادوارد اسنودن در مورد همکاری خود با آژانس امنیت ملی آمریکا به منظور جاسوسی سایبری از مردم به شدت تحت فشار بوده اند با رمزگذاری شبکه تبادل اطلاعات تولیدات و خدماتشان قصد دارند اعتماد از دست رفته را احیا کنند.

دشوار بودن نفوذ به این شبکه ها دولت و سنای آمریکا را به این فکر انداخته تا با تصویب قانونی نفوذ به سیستم های رمزگذاری یاد شده را ممکن کنند. طرح پیشنهادی که Compliance with Court Orders Act of 2016 نام دارد هم اکنون در سایت سنا در دسترس است.

پیشنهاد دهنده این طرح سناتور ریچارد بور جمهوری خواه و سناتور دموکرات دیان فین اشتین هستند که تبعیت شرکت ها از دستور دادگاه برای افشای اطلاعات رمزگذاری شده مالکان گوشی ها، تبلت ها و ... را الزام آور کرده و زمینه را برای ایجاد اختلالات عمدی در نظام رمزگذاری گوشی ها و ... برای دسترسی آسان پلیس به اطلاعات خصوصی مردم فراهم می آورند.

گفتنی است که طرح یاد شده جلوی رمزگذاری داده های کاربران را نمی گیرد، اما شرکت های سازنده محصولات فناوری را مجبور به طراحی کلیدی برای اف بی آی و دیگر نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی به منظور شکستن رمزگذاری انجام شده می کند. بنابراین عملا امنیتی برای کاربران وجود ندارد، چون هیچ محدودیتی برای استفاده از کلید مذکور توسط سازمان های جاسوسی دولتی ایالات متحده در نظر گرفته نشده است.

نکته جالب این است که هزینه طراحی این کلیدهای رمزگشا توسط دولت پرداخت می شود تا شرکت ها بهانه ای برای عدم همکاری نداشته باشند. بر اساس طرح مذکور شرکت های متخلف بر مبنای حکم دادگاه مجازات خواهند شد.