Gerdab.IR | گرداب

لیبراسیون:

حملات سایبری تهدیدی جدی در عصر حاضر است

تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

پایگاه اینترنتی روزنامه فرانسوی «لیبراسیون» روز سه شنبه در گزارشی هشدار داد، آنچه كه امروزه تهدیدی واقعی برای امنیت كشورها محسوب می شود، نه بمب اتمی، بلكه حملات سایبری است.

به گزارش گرداب، در این گزارش آمده است، هنگامی كه آمریكا در آگوست 1945 شهرهای هیروشیما و ناكازاكی را با دو بمب اتمی هدف قرار داد، عصر جدید ویرانگری جنگی را در جهان آغاز كرد. اكنون پس از گذشت هفتاد سال از آن واقعه دردناك، پیامدهای آن هنوز بر سینه بشریت سنگینی می كند.

اما آنچه كه امروز جهان را تهدید می كند، نه بمب اتمی، بلكه تهدیدها در فضای سایبری است كه آن هم برای نخستین بار آمریكا با كمك اسراییل آن را آغاز كرد.

ویروس رایانه ای «استاكس نت» در سال 2007 برای نخستین بار توسط یك نرم افزار ویروس یاب شناسایی شد و در آن زمان توانست آسیب هایی به چرخه غنی سازی اورانیوم در ایران وارد كند، اما شناسایی به هنگام آن از سوی ایران همه توطئه ها را در این زمینه آشكار كرد.

این بدافزار در كند كردن غنی سازی اورانیوم ایران به كار گرفته شد، از این رو استاكس نت اولین مورد رسمی از جنگ سایبری با هدف وارد آوردن صدمات فیزیكی بود.

البته سازندگان این ویروس بعدها ضمن ابراز تاسف از شناسایی این بدافزار رایانه ای گفتند كه یك سری اشتباهات احمقانه ای كه هرگز نباید رخ می داد باعث شناسایی استاكس نت شد.

با این حال جهان هنوز در حال مشاهده نتیجه و پیامدهای فعالیت استاكس نت است و این موضوع را نباید فراموش كرد كه با توجه به امكانات گسترده و متنوع انجام چنین حملاتی، زمانی فرا می رسد كه امكان در امان ماندن از چنین حملاتی غیرممكن می شود.

این شبكه در پایان تاكید كرده است كه مهار این پدیده رو به گسترش جدید دشوارتر خواهد بود. تولید سلاح هسته ای نیازمند پول، مواد خام و تاسیساتی گسترده است، اما یك جنگ سایبری برای موفقیت تنها به یك رایانه و ارتباط اینترنتی نیازمند است.
منبع: ایرنا