Gerdab.IR | گرداب

تاثیر افشاگری‌های اسنودن بر رمزگذاری!

تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

رئیس اطلاعات ملی آمریکا، اسنودن را متهم کرد که با افشاگری‌هایش رمزگذاری ارتباطات دیجیتال در سراسر جهان را ۷ سال جلوتر برده است.

به گزارش گرداب؛ اسنودن می‌گوید از میان همه‌چیزهایی که به آن‌ها متهم شده، بیش از همه به این می‌بالد.

تأثیری که ادوارد اسنودن با افشاگری‌های تکان‌دهنده‌اش بر دنیای پیرامونش گذاشت، با کمتر پدیده مشابهی در دنیای آنلاین و آفلاین قابل قیاس است.

جیمز کلپر، رئیس اطلاعات ملی آمریکا، در اظهارات اخیر خود، این پیمان‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را متهم کرده که با افشای اطلاعات محرمانه درباره جاسوسی دیجیتال، به توسعه تکنولوژی رمزگذاری در دنیا شتابی بی‌سابقه بخشیده و آن را هفت سالی به جلو رانده است.

وب‌سایت «اینترسپت» که توسط گروهی از افشاگران به سردبیری گلن گرین‌والد اداره می‌شود، گزارش داد که جیمز کلپر در یک کنفرانس خبری گفته اوج گرفتن استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری «بر توانمندی‌های ما برای جمع‌آوری داده‌ها به خصوص داده‌های تروریست‌ها تأثیری عمیق گذاشته است.»

به گفته کلپر که می‌گوید مبنای اظهاراتش پیش‌بینی‌های سه سال پیش آژانس امنیت ملی آمریکاست، بهره‌گیری از ابزارهای رمزگذاری داده‌ها و ارتباطات دیجیتال با رشد بی‌سابقه‌ای پیش رفته و از منظر نیروهایی که در پی «تأمین امنیت» آمریکا هستند، این اصلاً تحول مثبتی نیست.

در پی آگاهی‌بخشی به افکار عمومی درباره سیاست‌های تهاجمی دولت‌ها، به خصوص دولت‌های آمریکا و بریتانیا در قبال حریم خصوصی کاربران، از دو سال پیش تاکنون اپل و گوگل نرم‌افزارهای رمزگذاری خود را محکم‌تر کرده‌اند، واتس‌اپ که در مالکیت فیس‌بوک است هم به جمع رمزگذارهایی پیوسته که اپلیکیشن‌های پرطرفداری نظیر سیگنال و ویکر و تلگرام را هم تحت پوشش‌دارند. وایبر آخرین سرویسی بود که همین چند روز پیش امکان ارتباط رمزگذاری شده را فراهم کرد.

مدافعان رمزگذاری محکم و منسجم می‌گویند این تکنولوژی از کاربران در برابر هکرها و جاسوسان حراست می‌کند، اما منتقدان آن می‌گویند فراگیری رمزگذاری موجب سوء‌استفاده‌های گسترده گروه‌های تروریستی از جمله داعش (دولت اسلامی) شده و از این‌که آن‌ها هم زیر این چتر آمده‌اند و بهره خود را می‌برند، می‌نالند.

البته جیمز کلپر تأکید کرد که در نظر او هیچ‌چیز شکست‌ناپذیری در حوزه رمزگذاری داده‌ها و ارتباطات دیجیتال وجود ندارد و برای یافتن هر چیزی می‌توان راه تکنولوژیکی یافت. نمونه آن رمزگشایی از آی‌فون رضوان فاروق، عامل کشتار سن‌برناردینو به درخواست و اصرار اف‌بی‌آی بود که حتی پس از مخالفت اپل با انجام آن‌هم سرانجام توسط گروهی دیگر انجام شد. راه نفوذ همواره باز است و تکنیک‌های نفوذ باید همگام با پیشرفت و فراگیری رمزگذاری به‌روز شوند.

اسنودن در توییتی آورده که از میان همه‌چیزهایی که به آن‌ها متهم شده، بیش از هر چیز به این می‌بالد که در فراگیری تکنولوژی رمزگذاری نقشی انکارناپذیر داشته و میراثی بر جای گذاشته که معادلات جاسوسی و نفوذ و حراست از حریم خصوصی را برای دهه‌های آتی هم‌تغییر داده است.

منبع: سیتنا