Gerdab.IR | گرداب

تلاش روس‌ها برای تأمین امنیت انتخابات آینده

تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

دولت روسیه، از هم‌اکنون به فکر تأمین امنیت انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده در این کشور افتاده است و در این راه، به مشارکت با چینی‌ها نیز روی آورده است.

به گزارش گرداب؛ دولت روسیه، از هم‌اکنون به فکر تأمین امنیت انتخابات پارلمانی سال جاری در این کشور و ریاست جمهوری سال 2018 افتاده است و در این راستا، به همکاری با کشورهایی نظیر چین نیز روی آورده است؛ اما این خبر، به نحو دیگری در رسانه‌های غربی منعکس شده و رسانه‌های غربی، این تلاش دولت روسیه را، حرکتی در راستای نظارت و سانسور بیشتر اینترنت قلمداد می‌کنند. این رسانه‌ها می‌گویند دولت روسیه برای افزایش توان خود در این زمینه، به مشارکت با چینی‌ها روی آورده و اقدام به برگزاری جلسه مشترکی با بزرگ‌ترین سازندگان نرم‌افزارهای نظارتی و سانسور در چین کرده است.

در گزارشی که یکی از شبکه‌های آمریکایی دراین‌باره منتشر کرد آمده است: «اتحادیه اینترنت امن روسیه، یک ‌نهاد بانفوذ دولتی این کشور، این هفته میزبان انجمنی بود که در آن سانسورچی‌های برتر چینی شرکت کرده بودند. در این انجمن، فانگ بینزینگ (Fang Binxing)، پدر بزرگ‌ترین فایروال چینی نیز حضور داشت.»

این موضوع، از آنجا مورد توجه رسانه‌های غربی واقع شده است که غربی‌ها، همواره چین، روسیه و یا ایران را به نقض آزادی گفتار در اینترنت محکوم می‌کنند. آن‌ها معتقدند چینی‌ها، از بزرگ‌ترین سانسورچی‌های فضای اینترنت در دنیا هستند. در سمت دیگر، چین و روسیه نیز، غرب را به سلطه گری در فضای اینترنت محکوم کرده و مدعی هستند آمریکا قصد دارد تا از این طریق بر سایر کشورها، نفوذ و تسلط پیدا کند.

مقامات روسی می‌گویند که نشست با برخی صاحبان نرم‌افزارهای نظارتی در چین، در راستای تلاش روسیه به جهت کنترل اطلاعات است و این، یک ضرورت برای برگزاری انتخابات پارلمانی در سال جاری و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018 محسوب می‌شود. جنگ بین روسیه و چین ازیک‌طرف و دنیای غرب از طرف دیگر، باوجود اینکه در فضای فیزیکی جریان ندارد، اما به‌شدت در فضای رسانه‌ای و سایبری دنبال می‌شود و هرروز نیز وارد فاز تازه‌ای می‌شود.