Gerdab.IR | گرداب

تعیین مسئول گسترش اینترنت اشیا

تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

معاون فناوري و نوآوري وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: دولت متعهد به تكميل زيرساخت ها و فراهم آوردن امكانات لازم براي توسعه و گسترش اينترنت اشيا در كشور است.

به گزارش گرداب، اميرحسين دوايي روز شنبه در همايش تخصصي اينترنت اشيا ، كاربردها ، چالش ها و فرصت ها كه در گرگان برگزار شد،افزود: تنها وظيفه دولت در اين بخش ، توسعه زيرساخت ها است و مسووليت ديگر قسمت ها از جمله ترويج ، توسعه و فرهنگ سازي آن بر عهده شركت هاي بزرگ مي باشد.

وي بيان كرد: تنها دليلي كه حضور دولت را در فراهم آوردن مقدمات اوليه توجيه مي كند ، وجود چالش هايي مانند امنيت و حفظ حريم خصوصي افراد است.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اضافه كرد: اينترنت اشيا، يكي از مقدمات ورود به دنياي جديد با امكانات و خدماتي بسيار و فراتر از انتظار است كه نبود پهناي باند مناسب اجراي اين طرح، بزرگترين مشكل ايران در توسعه آن است.

دوايي ادامه داد: علاوه بر آن ، كشور از نبود نيروي متخصص ارايه سخت افزار و نرم افزارهاي تخصصي اينترنت اشيا رنج مي برد كه انتظار مي رود مراكز علمي و دانشگاهي براي از ميان بردن اين مشكل و برطرف كردن آن تلاش كنند.

وي گفت: ترويج اينترنت اشيا در كشور نيازمند دانش گسترده و كلان نگر براي طراحي سيستم هاي پيچيده مورد استفاده آن است كه بخش زيادي از اين دانش مورد نياز از راه تجربه و صرف هزينه هاي زياد به دست خواهد آمد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بيان كرد: بايد با آموزش به نيروهاي خلاق، آنها را روانه بازار كرد تا با آزمون و خطاهاي زياد، مسير حركت به سمت دستيابي به تكنولوژي بومي اينترنت اشيا در كشور فراهم شود.

وي افزود: در اين بخش دولت فقط مسائل امنيتي و زيرساختي انساني و ارتباطي را انجام مي دهد و مابقي مراحل انجام آن بر عهده شركت ها و بخش هاي خصوصي است.

دوايي ادامه داد: طرح توسعه اينترنت اشيا در كشور ابتدا به صورت آزمايشي در چند استان آغاز مي شود كه در صورت موفقيت آميز بودن، اجراي آن در همه استان هاي كشور رواج خواهد يافت.
عبارت اينترنت اشيا براي اولين بار در سال 1999 توسط كوپن اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهاني را توصيف كرد كه در آن هر چيزي از جمله اشياي بي جان براي خود هويت ديجيتال داشته باشند و به رايانه ها اجازه دهند آنها را سازمان دهي و مديريت كنند.
منبع: ایرنا