Gerdab.IR | گرداب

راه اندازی منطقه فناوری «شریف»

تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز امیدواری از راه اندازی منطقه فناوری شریف گفت: توسعه فناوری نباید به مسائل سیاسی گره بخورد.

به گزارش گرداب، بهزاد سلطانی، در مراسم افتتاحیه مجتمع فناوری دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و ۳۲۰ شرکت دانش بنیان مورد تایید صندوق نواوری و شکوفایی قرار گرفته اند،  اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد این شرکت‌ها طرح های خود را به صندوق ارائه دادند و از طرح های ارائه شده، ۵۰۰ طرح مردود شده یا برای اصلاح به صاحبان شرکت‌ها ارجاع داده شده‌اند.

وی افزود: در صندوق نوآوری و شکوفایی ۹۶۵ نوع از تسهیلات برای شرکت های دانش بنیان به تصویب رسیده که میزان این مصوبه برابر با ۶۰۰ میلیارد تومان است؛ از این ۹۶۵ مورد تسهیلات، ۶۱۰ مورد در حال پرداخت قسط، مرحله تنفس یا بازپرداخت هستند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه شرکت‌های حوزه فناوری زیستی برای استفاده از خدمات صندوق پیشرو هستند، گفت: در مجموع ۱۴۱ شرکت حوزه فناوری زیستی وجود دارد که این تعداد توانسته اند ۳۲ درصد تسهیلات صندوق را به خود اختصاص دهند. همچنین ۱۷۵ شرکت فعال در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داریم که این تعداد به میزان  ۱۴۵ میلیارد تومان از سوی صندوق مورد حمایت قرار گرفته اند.

سلطانی اظهار داشت: پس از حوزه فناوری زیستی، حوزه‌های نفت‌، گاز و نیرو نیز ۱۴ درصد از تسهیلات صندوق را دریافت کرده‌اند که این ۱۴درصد، برابر با ۷۸ میلیارد تومان است؛ تعداد۱۳۷ شرکت در این حوزه فعال است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: همچنین ۴۹ شرکت فعال در زمینه حوزه الکترونیک و کنترل توانسته اند ۶۹.۵ میلیارد تومان از بودجه صندوق را به خود اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه ۱۲۵ شرکت‌ در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می کنند و این تعداد ۵۶ میلیارد تومان، از بودجه صندوق را به خود اختصاص داده اند، گفت: همچنین  ۶۲ شرکت‌ در حوزه مواد پیشرفته، میزان ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به با تحریم دانشگاه صنعتی شریف از سوی اتحادیه اروپا، گفت: اینکه مسائل مربوط به یک دانشگاه سیاسی شود، ظلم به علم است. این یک خطای بزرگ در راستای ضربه به دانشگاه شریف است.

رئیس صندوق نواوری و شکوفایی افزود: دولت یازدهم اعتباری را در دانشگاه شریف هزینه کرده و چنین مجتمعی را برای شرکت‌های این دانشگاه در نظر گرفته‌ و این بدان معناست که دانشگاه شریف باید توسعه یابد، بنابراین نباید مسائل دانشگاه را سیاسی کرد.

سلطانی اظهار داشت: باید طبق فرموده مقام معظم رهبری، با سیاست اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر حرکت کنیم، یعنی از داخل باید قوی باشیم، زیرا اگر از داخل قوی نباشیم، حتی با وجود سرمایه‌گذار خارجی نیز نمی‌توانیم سرمایه را حفظ کنیم.

وی افزود: یک شرکت دانش بنیان تا دفتر خصوصی نداشته باشد تثبیت نمی شود، از این رو ارائه تسهیلات به شرکت ها برای دفاتر کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع فلسفه  مجتمع های فناوری این است که در سطح شهر، مجتمع مسکونی، پزشکان، تجاری ، اداری و... دیده می شود ولی خبری از مجتمع فناوری نیست.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: از این رو به فکر راه اندازی مجتمع های فناوری در کنار دانشگاه افتادیم و شرکت های دانش بنیان را برای داشتن یک دفتر کاری حمایت می کنیم؛ دانشگاهها منشا شرکت های دانش بنیان  هستند به همین دلیل است که صندوق، دانشگاهها را  ملزم به حرکت در این مسیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه صندوق نواوری و شکوفایی سعی کرده چراغ خاموش در جهت توسعه شرکت های دانش بنیان فعالیت کند، اظهار داشت: امیدواریم که دانشگاه شریف به منطقه شریف تبدیل شود و بتوانیم این موضوع را در خصوص دانشگاههای دیگر و استان ها توسعه دهیم.

سلطانی با بیان اینکه اگر ۲درصد از ظرفیت دانشگاه به کار گرفته شود، رشد فناوری عملیاتی خواهد شد، اظهار داشت: توسعه فناوری نباید به مسائل سیاسی گره بخورد.

وی تاکید کرد: امیدواریم که امسال، تعداد مجتمع های فناوری را  به ۱۰ ساختمان برای تجمع شرکت های دانش بنیان راه اندازی کنیم.