Gerdab.IR | گرداب

آی سی تی فقر را ریشه کن می‌کند

تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی ارتباطات گفته است: فناوری راهکارهایی هوشمندانه را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی،گرسنگی،فقر و سایر چالش‌های جهانی ارائه می‌دهد و نقش کلیدی در قدرتمندتر کردن زنان،دستیابی به آموزش عالی، ارتقای تولید محصولات کشاورزی و صنعتی و محافظت از محیط‌زیست دارد.

به گزارش ، در این میان استارتاپ‌ها و قطب‌های تکنولوژی در بخش آی‌سی‌تی عاملان اساسی در رشد فراگیر هستند و SMEها که بیش از 90درصد تجارت جهان و راهی برای خروج کشورهای درحال توسعه از فقر محسوب می‌شوند باید فعال تر شوند. جوانان علاقه‌مند به حضور در بخش‌های مختلف آی سی‌تی هستند و پیشگامان باید روی این مبتکران جوان سرمایه گذاری کنند چرا که می‌توانند اشتغالزایی کنند و به اقتصاد سود برسانند. من از همه دولت‌ها، بخش‌های تجاری و مسئولان می‌خواهم بر فناوری هایی که تأثیرهای درازمدت بر اجتماع دارند تمرکز بیشتری داشته باشند. بیایید در روز جهانی ارتباطات 2016 با مهار قدرت تکنولوژی،آینده‌ای بهتر بسازیم.

فناوری تغییرات عمده‌ای در بهبود کیفیت زندگی بشر به وجود آورده است و امروزه دیگر نمی‌توان جهان بدون تکنولوژی را متصور شد. با توجه به اهمیت موضوع،هرسال روز 17ماه (28 اردیبهشت) مه به عنوان روز جهانی ارتباطات در سراسر جهان برنامه هایی ویژه برگزار می‌شود و اتحادیه جهانی مخابرات برای آن، شعاری خاص در نظر می‌گیرد که شعار امسال روز جهانی ارتباطات (WTISD-2016) « کارآفرینی ICT در خدمت تحول اجتماعی» اعلام شده است.

استارتاپ‌ها توسعه را هموار می‌کنند

به گزارش سایت اتحادیه جهانی مخابرات، با وجود توسعه فراوان فناوری در جهان، هنوز هم بسیاری از مردم و بخش‌های تجاری دسترسی مداوم به اینترنت ندارند و آمارها نشان می‌دهد درحال حاضر 43درصد از جمعیت جهان آنلاین هستند ولی هنوز 57 درصد یا حدود 2/4میلیارد نفر به اینترنت به عنوان یکی از راه‌های اصلی ارتباطی دسترسی ندارند. این موضوع در گزارش ITU نیز تأیید شده و آمده است که شکاف دیجیتالی بین کشورهای توسعه یافته ودرحال توسعه آفریقایی، آسیایی و امریکای جنوبی همچنان وجود دارد و ساکنان چنین مناطقی به کمک ما نیاز دارند تا زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی خود را توسعه دهند و به این ترتیب شاهد رونق کسب و کارشان باشند. به هرحال توسعه‌ آی‌سی‌تی می‌تواند فقر را در چنین کشورهایی ریشه کن کند.

هولین «ژائو»دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات نیز با تأکید بر شعار امسال روز ارتباطات، معتقد است استارتاپ‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند در دنیای متصل به اینترنت، راه پیشرفت و توسعه را بویژه در کشورهای درحال توسعه تسهیل کنند همان طور که با کمک این گروه ها، در چندسال گذشته میلیاردها نفر به دنیای فناوری وارد شده‌اند و می‌توانیم همچنان این راه را ادامه دهیم. وی ادامه داد: امروزه کارآفرینان حوزه ‌آی‌سی‌تی و استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط فعال در این حوزه یعنی SMEها می توانند نقشی پررنگ در حصول اطمینان از رشد اقتصادی پایدار در جهان ایفا کنند.کارآفرینان با توسعه راهکارهای ابتکاری حوزه‌آی‌تی، بر اقتصاد ملی و منطقه‌ای تأثیر درازمدت دارند چرا که ‌آی‌سی‌تی منبع مهمی برای ایجاد شغل‌های جدید بویژه برای جوانان محسوب می‌شود و می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشورها بسیار اثرگذار باشد.فعالیت‌های اتحادیه جهانی مخابرات به سمت بالفعل کردن پتانسیل آی‌سی‌تی برای مبتکران جوان و کارآفرینان، SMEهای ابتکاری،استارتاپ‌ها و قطب‌های فناوری بوده است و شعار امسال روز ارتباطات نیز در راستای همین فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است چراکه آی سی تی یکی از پرسودترین و موفق ترین بخش هاست و در ارتباطات، انقلابی به پا کرده است.

روز جهانی ارتباطات در یک نگاه

روز جهانی مخابرات با هدف دسترسی بیشتر ساکنان مناطق دورافتاده و روستایی به نسل‌های جدید ارتباطی، برای نخستین بار در سال 1969جشن گرفته شد و این روز از سال 2006 تاکنون با روز روابط عمومی مقارن شده است. از شعارهای سال‌های گذشته روز جهانی ارتباطات می‌توان به سال 1997 اشاره کرد که با شعار«ارتباطات و کمک‌های بشردوستانه» جشن گرفته شد. شعار سال 2005 نیز «زمانی برای عمل» و شعار سال2006 «ارتقای امنیت سایبری جهانی» اعلام شد.در سال 2007 نیز«اتصال جوانان، فرصت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات» و در سال 2008 «اتصال معلولان به اینترنت» به عنوان شعارهای سال انتخاب شد. هریک از این شعارها زمینه ساز توجه جامعه به بخش خاصی از آی سی تی بود و به عنوان مثال در سال 2008 گام‌های بزرگی برای معلولان برداشته شد.به همین دلیل امید می‌رود امسال نیز با نگاه ویژه به استارتاپ‌ها و کارآفرینان،راه برای حضورآنان در جامعه ارتباطی بازتر شده و شاهد رونق اشتغالزایی باشیم چرا که همه کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات باید برنامه‌هایی حول محور شعار سال اجرا کنند.

برنامه‌های جهانی ارتباطات

حدود نیم قرن پیش اتحادیه جهانی مخابرات تأسیس شد تا همه مردم جهان در هر نقطه‌ای که زندگی می‌کنند، به شبکه‌های ارتباطی مختلف متصل شوند و همه کشورهای عضو هرسال تلاش می‌کنند در برنامه‌های خود به ارتباطات توجهی ویژه داشته باشند. مصر یک عضو فعال اتحادیه جهانی مخابرات است که هرسال برنامه هایی مشخص دارد و پاکستان هم امروز نهمین کنفرانس بین‌المللیTELECON را با شعار«در تقاطع چالش‌های انقلاب فناوری» برگزار می‌کند که در این رویداد،فعالان عرصه ارتباطات،آی تی،امور مالی،دانشگاهیان و بخش‌های وابسته به تکنولوژی گرد هم جمع می‌شوند تا چشم اندازی مناسب برای کارآفرینی در حوزه فناوری ترسیم کنند. امروز همچنین قرار است با حضور وزیر ارتباطات پاکستان،مایکروسافت و... جلسات پرسش و پاسخ با تمرکز بر شعار امسال روز جهانی ارتباطات برگزار شود تا استارتاپ‌های موفق داستان موفقیت خود را برای سایرین بازگو کنند. کارائیب شرقی نیز امسال برنامه‌های ویژه‌ای برای این روز تدارک دیده و یکی از اپراتورهای فعال ارتباطی آن یعنیECTEL در ادامه برنامه هایی که 28آوریل برای روز دختران اجرا کرد،طرح هایی تازه دارد. این اپراتور در این روز نیز بیشتر به دانشجویان جوان بویژه دختران بها می‌دهد تا آنها را با اهمیت حوزه‌ آی‌تی آشنا کند و به آنها نشان دهد این حوزه چگونه می‌تواند فقر را ریشه کن کرده و شکاف طبقاتی را از میان بردارد. تسالونیکیThessaloniki دومین شهر بزرگ یونان نیز میزبان برگزاری برنامه هایی مختلف است و در آن یک کنفرانس بین‌المللی در زمینه ارتباطات برگزار می‌شود با شعار«حرکت به سوی شرکت‌های کوچک تر» برای جلب توجه بیشتر به SMEها و ارتقای نسل آینده ارتباطی که منجر به ایجاد ابرداده و توسعه اینترنت اشیا شود.

بنگلادش نیز علاوه بر برگزاری نشست و کنفرانس‌هایی ویژه یک مسابقه آنلاین ترتیب داده است تا فعالان این عرصه راهکارهای خود را در زمینه شعار امسال روز جهانی ارتباطات عرضه کنند و نفر برتر جایزه بگیرد. غنا،زیمبابوه،هنگ کنگ،چین و... نیز هرکدام میزبان برنامه‌هایی خاص هستند. کمپانی دیجیسل در جامائیکا هم با همکاری کمپانی CANTO یک مسابقه ویدئویی برای 15تا 18ساله‌ها ترتیب داده است تا روز ارتباطات را گرامی بدارد. 15تا 18ساله‌‌ها می توانند نظر خود را درقالب یک ویدئوی کوتاه درباره اینکه‌ آی‌سی‌تی چگونه می‌تواند کارآفرینی را تقویت کند ارسال کنند و در پایان هم برنده، جایزه‌ای 100هزار دلاری خواهد گرفت.