Gerdab.IR | گرداب

توجه ویژه سرکنسول جدید اسرائیل در آمریکا به "دیپلماسی عمومی دیجیتال"

تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۹

سرکنسول جدید رژیم صهیونیستی در آمریکا تأکید کرد که به منظور پیاده سازی دیپلماسی عمومی در قرن 21 سعی داریم از رسانه‌های اجتماعی در فضای سایبر برای ارتباط با نسل آینده استفاده کنیم.

به گزارش گرداب، "مایکل‌سی.دوک" (Michael C. Duke) با چاپ مقاله‌ای در نشریه Jewish Herald-Voice نوشت: دیپلمات بلندپایه و جدید اسرائیل در منطقه، رسانه‌های اجتماعی را یکی از ابزارهای کارآمد دیپلماسی عمومی می‌داند.

ماه گذشته مایر شلومو (Meir Shlomo) به عنوان سرکنسول اسرائیل در منطقه جنوب‌غربی (آمریکا) انتخاب شد. قبل از وی نیز "آشر یاردن"( Asher Yarden) به مدت چهار سال عهده‌دار این سمت بود.

بنا بر این گزارش، دفتر کنسولگری رژیم صهیونیستی در "هوستون" مستقر است و پنج ایالت تگزاس، ‌آرکانزاس، لوئیزیانا، ‌نیومکزیکو و اوکلاهاما را تحت پوشش دارد.

شلومو در 27 آگوست و طی مصاحبه‌ای با ژورنال "ارزش‌های بشری" ( Journal of Human Values) گفت: «ما سعی در استفاده از رسانه‌های اجتماعی داریم،‌ هم‌اکنون با چگونگی پیاده‌سازی دیپلماسی عمومی در قرن بیست‌و‌یکم مواجه هستیم، باید به طور خاص برای برقراری ارتباط با نسل آتی حضوری جدی در فضای آنلاین داشته باشم.»

مایکل‌سی‌دوک در این مقاله تأکید می‌کند: سرکنسول جدیدی که وارد هوستون شده، از تجربه زیادی در حوزه مسائل خارجی برخوردار بوده و در رشته‌های علوم سیاسی، ‌ارتباطات جمعی و دیپلماسی عمومی به تحصیل پرداخته است، وی در گذشته در بوستون و همچنین کشورهای هند، دانمارک،‌ پرو و السالوادور به فعالیت‌های دیپلماتیک اشتغال داشته است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: شلومو، علاوه بر حضور در سرویس خارجی، به عنوان محقق "مؤسسه مطالعات امنیت ملی" (Institute for National Security Studies) و همچنین مشاور استراتژیک در "بخش دیپلماسی عمومی"( Division of Public Diplomacy) به ایفای نقش پرداخته است، وی قبل از آغاز تحصیلات دانشگاهی، در اوایل دهه هفتاد به عنوان فرمانده تانک در ارتش اسرائیل خدمت کرده است.

دوک در این مقاله یادآور شده است: شلومو می‌گفت از اینکه در ایالت تگزاس به شغلی که درخواستش را داده بود، گمارده شده، بسیار هیجان‌زده است. وی در مورد مسئولیت‌‌های خود در چهار سال آینده گفت: «ما قبل از هر چیزی سفیران گسیل شده به سوی جامعه یهودی هستیم اما این امر تنها به معنای سفیران یک جامعه یهودی نیست، بلکه یعنی جامعه یهودی بخشی از اسرائیل است.»

وی در ادامه افزود: «ما می‌خواهیم که در خدمت جامعه یهودی و همچنین به منزله منبعی برای آن باشیم. برقراری ارتباط با جامعه غیریهودی نیز از اولویت‌های مهم ما خواهد بود.»

این مقاله نویس آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: سرکنسول شلومو قبل از عزیمت به هوستون به همراه مقامات محلی فدراسیون یهودی در برنامه "شبی به شرف اسرائیل" در اورشلیم (بیت‌المقدس) شرکت کرد. در آنجا شلومو با پاستور جان (Pastor John) و دیانا هاگی (Diana Hagee) برگزار کنندگان این برنامه دیدار کرد. سال گذشته هیئت میسیونری واقع در سن‌آنتونیو که این دو نفر نیز عضو آن هستند، مبلغ 9 میلیون دلار صرف فعالیت‌های بشردوستانه در اسرائیل کرده بود.

دوک در ادامه می‌افزاید: سرکنسول شلومو در مورد این دیدار گفت: «از مشاهده میزان حمایت یک جامعه مسیحی از ما واقعاً حیرت‌زده شده‌ام. ما باید قدردان این نوع حمایت‌ها بوده و نسبت بدان‌ها بی‌تفاوت نباشیم.»

بنا بر نوشته این نویسنده سرکنسول شلومو در تشریح اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود گفته است: «اولین هدف من شناختن فضای سیاسی منطقه جنوب غربی است. باید نمایندگان کنگره، سناتورها و فرمانداران را شناخته و سعی کنیم که حمایت‌ها و کمک‌های آنها را متوجه دولت اسرائیل نماییم.»

وی در ادامه افزوده است:« هدف دوم، دیپلماسی عمومی است. ما می‌خواهیم چهره واقعی اسرائیل را نشان دهیم، می‌خواهیم مردم بدانند که حقیقت اسرائیل چیست، بسیاری از مردم اطلاعات چندانی درباره اسرائیل ندارند و یا فقط از رسانه‌ها در مورد مناقشات دولت اسرائیل (با فلسطینی‌ها) می‌‌شنوند. ما می‌خواهیم اسرائیل را فرای اخبار نشان دهیم و بگوئیم اسرائیل مردمی خونگرم و سواحلی عالی دارد و جایی بسیار عالی برای نوآوری‌های هنری و تکنولوژیکی است، این کشور جوشش فرهنگ (!) است.»

سرکنسول رژیم صهیونیستی در آمریکا در ادامه سخنان خود مدعی شده است: «به نظر من دیپلماسی عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد. زمانی که می‌بینم یک اسرائیلی یا هر کس دیگری از دیپلماسی عمومی اسرائیل انتقاد می‌کند ناراحت نمی‌شوم. این امر علامتی است دال بر اینکه آنها واقعاً به کارهایی که اسرائیل انجام می‌دهد اهمیت قائل هستند. این مسئله خوب است زیرا بدترین اتفاقی که می‌تواند برای ما رخ دهد بی‌اعتنایی مردم نسبت به آن چیزهایی است که در اسرائیل رخ می‌دهند.»

به نوشته دوک، شلومو اعلام کرده که دفتر وی بر حوزه‌هایی چون توسعه اقتصادی و امور فرهنگی و دانشگاهی متمرکز خواهد بود، وی قول داده که یک کنسولگری کارآمد و شایسته ایجاد کند. کارآیی و شایستگی بخش اعظم تصویری است که می‌خواهد از خود نشان دهد، این امر تنها مربوط به گفتار نیست بلکه اعمال را نیز در بر دارد.  اولین چیزی که می‌خواهیم با شایستگی و کارآمدی انجام دهیم ارتباط برقرار کردن با مخاطبین‌مان است. اینکه برای دوستانمان و برای دیگران کاملا شفاف و قابل دسترس باشیم.»

در ادامه این گزارش آمده است: کنسولگری اسرائیل قصد دارد علاوه بر ایجاد یک کانال ارتباطاتی با مردم محلی یک ستون پرسش و پاسخ نیز در روزنامه "جوئیش‌هرالد-وویس" ( Jewish Herald-Voice) ایجاد کند، این ستون پس از سال جدید آغاز به کار خواهد کرد.

سرکنسول جدید در پنجم سپتامبر و طی بازی "هوستون دینامو" (Houston Dynamo) به اهالی بوستون معرفی خواهد شد. این برنامه با عنوان "شب جامعه یهودی" برگزار خواهد شد و شلومو که در دوران نوجوانی‌اش برای تیم مک‌آبی تل‌آویو بازی می‌کرد، بخشی از این برنامه خواهد بود.

در پایان این مقاله نیز چنین آمده است: "براچا" همسر سرکنسول اسرائیل در آمریکا که برای هیئت تجاری اسرائیل در دفتر امور اقتصادی کار می‌کند، ‌در هوستون به وی خواهد پیوست، شلومو دو فرزند دارد که در دانشگاه‌های اسرائیل مشغول به تحصیل هستند، وی متولد اسرائیل است، والدین وی نیز که متولد اسرائیل هستند.


منبع: مشرق