Gerdab.IR | گرداب

نرم‌افزار کنترل مکالمات در روسیه

تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵

یک شرکت روسی موفق به طراحی نرم‌افزار جدیدی شد که مکالمات گوشی‌های همراه کارکنان را کنترل می‌کند.

به گزارش گرداب، شرکت توسعه نرم‌افزار امنیتی در روسیه با نام اینفوواچ (InfoWatch) راه‌حلی برای کنترل مکالمات گوشی‌های همراه کارکنان شرکت‌ها ارائه کرده است.

کمپانی اینفوواچ که متعلق به ناتالیا کسپرسکی (Natalya Kasperskaya)، همسر سابق پیشکسوت امنیت سایبری روسیه، اوگنی کسپرسکی (Evgeny Kaspersky) است، موفق به ارائه راه‌حلی برای کنترل مکالمات کارکنان در محل کار شده است. نسخه اولیه این نرم‌افزار به‌تازگی ارائه شده است.

مقامات دولتی روسیه گفته‌اند که این نرم‌افزار تنها با رضایت کارکنان استفاده خواهد شد. نیکولای نیکیفوروف (Nikolai Nikiforov) وزیر ارتباطات روسیه در حمایت از این نرم‌افزار عنوان کرد: قرارداد کار باید شامل بندی باشد که به‌موجب آن کارمند با رضایت خود به کارفرما این اجازه را دهد که با استفاده از نرم‌افزار خاصی، مکاتبات، تماس‌های تلفنی، چیزهایی که می‌خورد و می‌نوشد و چیزهای دیگری که کارمند انجام می‌دهد را کنترل کند.

از سوی دیگر این سامانه می‌تواند تخلف از قانون اساسی حق حریم خصوصی ارتباطی افراد باشد. سرگئی ناریشکین (Sergei Naryshkin)، سخنگوی مجلس دوما عنوان کرد که حتی با وجود رضایت کارکنان، بازهم امکان سوءاستفاده برای کارفرمایان باقی خواهد ماند؛ اما خانم کسپرسکی معتقد است که این سامانه، قوانین را نقض نخواهد کرد. وی افزود: تمام نقل و انتقالات داده‌ای به متن تبدیل و به‌وسیله ماشین و بدون دخالت انسان تجزیه‌وتحلیل خواهد شد.

متخصصان معتقدند که تولید انبوه این وسیله با تردیدهایی همراه است. الکسی لوکاتسکی (Alexei Lukatsky)، مشاور امنیت اطلاعات شرکت سیسکو، با این مقدمه که بیشتر نشت اطلاعاتی شرکت‌ها از طریق کانال‌هایی مانند ایمیل‌ها و حافظه‌های جانبی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: نشت اطلاعات معمولاً در اثر اشتباهات فردی اتفاق می‌افتد و مکالمات تلفنی تنها شامل 5 درصد از نشت اطلاعاتی در جهان می‌شود؛ اگر هم شخصی بخواهد این اطلاعات را از طریق مکالمه تلفنی به بیرون منتقل کند از مکالمات درون‌سازمانی استفاده نخواهد کرد. به نظر وی این راه‌حل، امنیت شرکت‌ها را افزایش نخواهد داد و تنها می‌تواند برای ارتش و سازمان‌های دولتی مفید باشد.

شایان‌ذکر است این شرکت با همکاری مرکز فناوری گفتار روسیه در سال 2012، با طراحی راه‌حلی توانستند تماس‌هایی را که از طریق تلفن‌های اداره یا نرم‌افزار اسکایپ برقرار می‌شدند، ضبط و تجزیه‌وتحلیل کنند.