Gerdab.IR | گرداب

پیچیدگی مفهوم جنگ سایبری

تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵

بر اساس برخی گزارش‌ها، عدم تعریف درست جنگ سایبری، موجب شده تا آمریکا نتواند به حملات سایبری، پاسخ مناسبی دهد.

به گزارش گرداب، اندیشکده‌ی «The Christian Science Monitor» در مقاله‌ای درباره‌ی اهمیت تعریف جنگ سایبری، نکات مهمی را ارائه کرد. در ذیل اهم نکات این مقاله آورده شده است:
 گرچه اجلاس‌ها، سخنرانی‌ها و ملاقات‌های مختلفی برای تبیین مفهوم جنگ سایبری انجام شده است، اما هنوز نیز، به عقیده‌ی عده‌ای از کارشناسان، تعریف جامع و مانعی از این مفهوم وجود ندارد. این عدم وضوح در تعریف جنگ سایبری موجب شده است که برخی گمان کنند نمی‌توان پاسخی مناسب به حملات سایبری داد.

اهمیت ضرورت تبیین مفهوم جنگ سایبری

یکی از سناتورهای آمریکا به نام مایک روندز، لایحه‌ای را به کنگره تقدیم کرد که مضمون آن، تبیین مفهوم جنگ سایبری بود. برخی نیز می‌گویند، عدم وضوح مفهوم یادشده، سبب شده است تا آمریکا، همچنان نتواند به‌صورت علمی و منطقی، به حملات سایبری، پاسخ دهد.

عدم درک و تبیین درست جنگ سایبری- جدا از آثار نظامی که دارد-برای پیشگیری‌ها و همکاری‌های سایبری میان دولت و بخش خصوصی و همچنین، فهم گرایش‌ها در فضای سایبر، بسیار مهم است.

بعد از اینکه اوباما در سال گذشته راهبرد بازدارندگی سایبری را اعلام کرد، جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، خاطرنشان کرد: آمریکا فاقد سیاست منسجم برای پیشگیری از حملات سایبری است و تبیین جنگ سایبری، اولین گام برای حرکت به‌سوی عملیات‌های مشخص است که اثر آن نیز به‌نوبه‌ی خود در قلمروی دیجیتال، معلوم می‌شود.

بعضی تحلیل گران می‌گویند پاسخ به حمله‌ی سایبری، لزوماً نباید به‌صورت سایبری باشد؛ یک فعل انجام شده در قلمروی جنگ سایبری، می‌تواند پاسخی نرم یا سخت را در پی داشته باشد. در این صورت وقتی دشمنان بدانند آمریکا در چه زمانی از نیروی نظامی استفاده می‌کند، امید می‌رود که بتوان اندکی بازدارندگی ایجاد کرد.

عدم وضوح مفهوم جنگ سایبری، تأثیرات داخلی نیز دارد؛ به‌عنوان‌مثال، بخش خصوصی، به‌طورکلی در برابر حملات سایبری از خود محافظت می‌کند. دولت نیز برای تحقیق در مورد فعالیت‌های مجرمانه‌ی سایبری، به این بخش کمک می‌کند. حال در صورت عدم تبیین مفهوم یادشده، دولت در چه زمانی باید ورود به مسئله پیدا کرده و به بخش مذکور، امدادرسانی کند؟

آیا تاکنون تعریف درستی از مفهوم جنگ سایبری، ارائه نشده است؟

مرکز تعالی همکاری‌های دفاع سایبری ناتو، اعلام کرده است: یک حمله- چه به‌صورت دفاعی و چه به‌صورت تهاجمی- اگر به‌قصد ضرر زدن به‌سلامت شخص یا خسارت زدن یا تخریب اهداف موردنظر باشد، داخل در عنوان عملیات سایبری است.

وزارت دفاع آمریکا در سندی به نام «Law of Warfare Manual» در سال 2015 در تعریف عملیات سایبری – که به جنگ سایبری منجر می‌شود- اظهار داشت: «هرگونه عملیات سایبری که به‌نوعی استفاده از نیروها برای ایجاد اثراتی مشابه اثرات عملیات فیزیکی باشد؛ مانند دسترسی به سد یا از کار انداختن کنترل ترافیک هوایی؛ اما سرقت اطلاعات داخل در این عملیات جنگ سایبری نیست.» اگر در این تعاریف دقت کنیم، می‌بینیم که روی اثر عملیات سایبری، تأکید شده است، بدون اینکه روی ابزار حمله یا تاکتیک‌های مربوط به آن، تمرکز شود. نتیجه اینکه بدون تعریف مشخص از جنگ سایبری، فضای مجازی همچنان، به‌عنوان یک «غرب وحشی» باقی می‌ماند.