Gerdab.IR | گرداب

بومی­ سازی فناوری­های راهبردی حوزه امنیت

تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵

رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای ۱۴ پروژه پژوهشی در جهت بومی سازی فناوریهای راهبردی حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و مراکز عملیات امنیت خبر داد.

به گزارش گرداب، محمود خالقی دخت، رئیس پژوهشکده امنیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، با بیان این­که در حال حاضر، پژوهشکده امنیت، یکی از بزرگترین مجموعه­ های فعال در حوزه امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، آمادگی این پژوهشکده را برای همکاری با نهادهای مسئول در حوزه امنیت فضای تبادل اطلاعات و همچنین متولیان زیرساخت­های حیاتی و حساس کشور، به عنوان مهم­ترین بهره­ برداران حوزه افتا، اعلام کرد.

وی اظهار داشت: این پژوهشکده از توانایی و آمادگی مناسب جهت ارائه خدمات مشاوره­ ای در حوزه افتا و اجرای پروژه­ های پژوهشی در سطوح راهبردی، کاربردی و بنیادین در این حوزه برخوردار است و کمک به متولیان مذکور را نیز وظیفه خود می­ داند.

خالقی دخت گفت:، بومی­ سازی فناوری­های راهبردی حوزه امنیت یکی از دغدغه­ های اصلی این پژوهشکده است و در چهار سال گذشته و با مشارکت شرکت­های دانش­ بنیان بخش خصوصی، با اجرای ۱۴ پروژه پژوهشی در حوزه بومی­ سازی انواع مرکز عملیات امنیت (SOC)، نتایج مناسبی به دست آوردیم.

وی با تاکید بر اهمیت تخصیص اعتبار به پروژه های این بخش خاطرنشان کرد: طراحی و پیاده­ سازی سامانه­ های بالادستی این حوزه، از قبیل طراحی و پیاده­ سازی پایگاه­های داده سرمایه­ ها، آسیب­ پذیری ها، حملات و حوادث سایبری در سطح ملی و بومی­ سازی مراکز اشتراک­ گذاری و تحلیل اطلاعات (ISAC) و سامانه اشتراک گذاری و هشدار (ISAS) مدنظر بوده که در حال حاضر، اجرای آنها از طریق همکاری و جذب اعتبار از سایر نهادهای متولی حوزه افتا، در جریان است.

خالقی از تدوین و ارائه طرح جامع آزمایشگاه­های امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۴ خبر داد و گفت: در اجرای این طرح تا کنون مراحل شکل­ گیری سه آزمایشگاه ارزیابی و تائید نمونه، شامل آزمایشگاه ارزیابی امنیتی مراکز عملیات امنیت (SOC)، آزمایشگاه ارزیابی امنیتی کاربردهای مبتنی بر وب و آزمایشگاه ارزیابی سامانه­ های هوشمند صیانت فرهنگی اجتماعی به پایان رسیده و این آزمایشگاه­ها آماده عرضه خدمات ارزیابی (به ویژه ارزیابی امنیتی) و تائید نمونه هستند.

وی با اشاره به اینکه، آزمایشگاه ارزیابی امنیتی سامانه­ های کنترل صنعتی نیز در حال شکل­ گیری است، افزود: مراحل اخذ تائیدیه رسمی برای دو آزمایشگاه ارزیابی مراکز عملیات امنیت و کاربردهای مبتنی بر وب، نیز از مرجع صدور گواهی حوزه افتا، در حال طی­ شدن است.

رئیس پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT افزود: بر اساس نتایج ارزیابی انجام شده توسط این پژوهشکده، اعطای گواهی اعتبار به محصولات حائز شرایط تولیدشده توسط دانشگاه­ها، مراکز پژوهشی و شرکت­های دانش ­بنیان انجام می­ گیرد و این محصولات، قابلیت خرید و بهره ­برداری توسط اپراتورهای مخابراتی و توسعه ­دهندگان لایه­ های مختلف شبکه ارتباطی کشور را خواهند یافت.