Gerdab.IR | گرداب

گزارش سفير انگليس در تل‌آويو از زندگي آزادانه يهوديان در ايران

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹

سفير يهودي انگليس در تل‌آويو كه دو سال و نيم در سفارت انگليس در تهران بوده با اشاره به آزادي مطلق اقليت‌هاي مذهبي در ايران گفت كه يهوديان در اين كشور زندگي بسيار جالبي دارند.

به گزارش گرداب، "ماتيو گولد" سفير جديد انگليس در تل‌آويو كه يهودي است در گفت‌وگو با روزنامه صهيونيستي "هاآرتص" درباره مدتي كه در سفارت انگليس در تهران فعاليت مي‌كرد، صحبت كرد.

هاآرتص از وي پرسيد وضعيت يهوديان در ايران چگونه است؟
وي پاسخ داد: «اين (وضعيت يهوديان در ايران) خيلي جالب بود. من (در تهران) به كنيسه (محل عبادت يهوديان) مي‌رفتم. در تهران دست كم دو كنيسه كه بسيار پيشرفته و زيبا هستند وجود دارد و در صبح‌هاي شبات (شنبه) مملو از ايرانيان يهودي مي‌شود. من فكر مي‌كنم تنها يهودي خارجي بودم كه در اين كنيسه‌هاي حضور پيدا مي‌كردم.»

اين روزنامه صهيونيستي در ادامه از سفير جديد انگليس در تل‌آويو از ديدگاهش درباره ايران پرسيد كه وي پاسخ داد: «من بعد از ايران مستقيم به واشنگتن رفتم و در آنجا به عنوان كنسولگر سياست خارجي و نماينده كميته مشترك اطلاعاتي انگليس فعاليت كردم.»

تجارب من در ايران بسيار جذاب بود. مردم ايران بسيار با فرهنگ، مهمان‌نواز، متمدن و خونگرم هستند و ايران كشور فوق‌العاده‌اي است. ايران تاريخي شگفت‌انگيز، باستان‌شناسي فوق‌العاده و اماكن تاريخي دارد. ايران كشوري است كه از جهاني سازي نه نفعي برده و نه ضرري كرده است.

منبع: فارس