Gerdab.IR | گرداب

تشکیل کارگروه امنیت سایبری در آ.سه.آن

تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

وزرای دفاع گروه آسه آن (ASEAN) با تشکیل یک گروه جدید امنیت سایبری برای همکاری‌های بیشتر کشورهای جنوب شرقی آسیا موافقت کردند.

به گزارش گرداب، وزرای دفاع گروه آ.سه.آن (ASEAN) با طرح فیلیپین برای تشکیل یک گروه عملیات ضربتی با کارکرد امنیت سایبری موافقت کردند. هفته گذشته وزرای دفاع گروه کشورهای آسیای جنوب شرقی درنهایت طرحی را که فیلیپین برای ایجاد یک گروه امنیت سایبری ارائه کرده بود، به تصویب رساندند.

نشست وزرای دفاع آ.سه.آن (ADMM-Plus) که شامل ده کشور جنوب شرقی آسیا به همراه ایالات‌متحده، چین، استرالیا، هند، ژاپن، کره جنوبی، نیوزیلند و روسیه است، به‌عنوان بزرگ‌ترین نشستی که در آن مسائل مربوط به امنیت و دفاع منطقه جنوب شرقی آسیا مطرح می‌شود، معرفی‌شده است. گروه موسوم به ADMM از سال 2006 آغاز به کار کرده و در جدیدترین جلسه آن موضوع امنیت سایبری در دستور کار قرار گرفته است. در آخرین نشست این گروه که در وینتیان، پایتخت لائوس برگزار شد، اعضا،  طرح فیلیپین را برای راه‌اندازی گروه امنیت سایبری تصویب کردند. این طرح توسط وزیر دفاع فیلیپین، ولتایر گازمین (Voltaire Gazmin) در نشست سال گذشته این گروه ارائه شده بود.

وظیفه این گروه فراهم کردن بستری در کشورهای عضو، برای تبادل تخصص و دانش و همچنین همکاری عملی در زمینه امنیت سایبری خواهد بود. این نشست همچنین نشانه‌ای از توجه بیشتر آ.سه.آن به مقوله امنیت سایبری به عنوان یک مسئله کلیدی است.

گروه ADMM-Plus دارای شش گروه کاری متخصصان است که از طریق تمرین‌های آموزشی، جلسات، کارگاه‌ها و سمینار به همکاری می‌پردازند. این گروه‌های تخصصی عبارت‌اند از کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی، امنیت دریایی، طب نظامی، مبارزه با تروریسم، عملیات حفظ صلح و عمل انسان دوستانه مین‌روبی.

نشست آینده این گروه بین سال‌های 2017 تا 2020 در نیوزیلند و به ریاست فیلیپین برگزار خواهد شد. در ضمن فیلیپین ریاست آسه آن را در سال بعد به عهده خواهد داشت.

شایان‌ذکر است که کشورهای آسیای جنوبی مانند ویتنام، بنگلادش و فیلیپین با حملات سایبری متعددی در ماه‌های اخیر مواجه شده‌اند که به سرقت مالی از بانک‌های این کشورها منجر شده است.