Gerdab.IR | گرداب

عفو بين الملل از وضع وخيم زندانيان در عراق انتقاد كرد

تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹

مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل گفت: «نیروهای امنیتی عراق مسئول نقض نظام‌مند حقوق زندانیان هستند. دسترسی به مقامات دولتی عراق برای کسب نظر آنها در این زمینه فراهم نشده است.»

گرداب- سازمان عفو بین الملل روز دوشنبه اعلام کرد افراد بازداشتی در زندان‌های عراق اغلب، ‌سالها بدون محاکمه در زندان می مانند، با شکنجه شدید روبرو هستند و دسترسی آنها به خانواده‌هایشان و وکیل بسیار کم است.

 به گزارش آسوشیتدپرس از بغداد، گزارش عفو بین الملل درباره وضع زندانیان در عراق نگرانی‌هایی را درباره آینده دستگاه قضائی و اجرای عدالت در این کشور پس از آنکه ارتش آمریکا تقریبا همه مسئولیت زندانیان را به دولت عراق واگذار کرد به وجود می‌آورد. در گزارش عفو بین الملل همچنین آمده است حدود سی هزار زندانی هم اکنون در عراق بازداشت هستند.

این در حالی است که شمار دقیق زندانیان در این کشور منتشر نشده است.

شرایط نگهداری زندانیان خوب نیست و اغلب تعداد زیادی از آنها در یک سلول نگهداری می شوند و این مسئله باعث بیماری آنها می شود.

برخی از آنها نیز سالهاست بدون اینکه محاکمه شوند در زندان به سر می‌برند. "مالکولم اسمارت" مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل گفت: «نیروهای امنیتی عراق مسئول نقض نظام‌مند حقوق زندانیان هستند. دسترسی به مقامات دولتی عراق برای کسب نظر آنها در این زمینه فراهم نشده است.»

بر اساس گزارش عفو بین الملل صدها نفر از زندانیان از جمله آنهایی که با حکم اعدام روبرو هستند با اعتراف‌هایی که از طریق شکنجه از آنها گرفته شده‌ محکوم شده‌اند. در این گزارش همچنین آمده است شمار زیادی از زندانیان در زندان‌های عراق سنی‌های مظنون به کمک به شورشیان هستند و صدها نفر از آنها نیز شیعیان متهم به همکاری با ارتش مهدی هستند.

ارتش مهدی یک گروه شبه نظامی ممنوعه در عراق است که مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی هدایت آن را به عهده دارد.

مقامات آمریکایی نیز که سال گذشته مسئولیت سه زندان در عراق را به مقامات عراقی واگذار کرده اند در گزارش 59 صفحه‌ای عفو بین الملل به علت چنین کاری آن هم در حالی که اتهاماتی در زمینه نقض حقوق بشر در زندان های عراقی توسط مقامات عراقی وجود دارد مورد انتقاد قرار گرفته اند.

منبع: واحد مرکزی خبر