Gerdab.IR | گرداب

معرفی ابزار نوین جنگ رسانه‌ای روس‌ها

تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵

غربی‌ها معتقدند دولت روسیه با استفاده از شبکه راشاتودی، جنگ رسانه‌ای سهمگینی را علیه غرب به راه انداخته، جنگی که کرملین پیروز آن است.

به گزارش گرداب، کارشناسان، واکنش رسانه‌ای و به موقع ولادیمیر پوتین به استقرار سامانه‌های دفاع موشکی ناتو در رومانی را نشانه درک بالای وی از فضای رسانه‌ای دانسته و مدعی هستند که پوتین، پیروز میدان نبرد رسانه‌ای خواهد بود که بین روسیه و غرب آغاز شده است.

به اعتقاد غربی‌ها، یکی از اصلی‌ترین ابزار این جنگ رسانه‌ای روسیه در دنیا، شبکه خبری 24 ساعته راشا تودی است که بنا بر آمار، حدوداً 700 میلیون بازدیدکننده در سراسر جهان دارد. این شبکه خبری که یکی از پربازدید ترین شبکه‌های خبری در آمریکا و سراسر جهان محسوب می‌شود، اخبار را به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، عربی، آلمانی، فرانسوی و روسی منتشر می‌کند. همچنین این شبکه خبری روسی، بیش از 500 وبگاه وابسته به خود را در سراسر جهان پشتیبانی کرده و همین موضوع سبب شده است تا دولت روسیه، از این رسانه به عنوان هسته سازمانی و راهبردی برای این کشور نام ببرد.

رسانه‌های غربی، راشاتودی را بازوی تبلیغاتی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه برای صحبت کردن بدون سانسور با تمامی دنیا قلمداد می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین کشورهایی که وجود رسانه‌ای نظیر راشاتودی را خطری برای خود قلمداد می‌کند، ترکیه است. این کشور، بعد از شدت گرفتن تعارضات بین روسیه و ترکیه، معتقد است که روسیه یک جنگ رسانه‌ای را با محوریت شبکه خبری راشاتودی علیه این کشور آغاز کرده است.

غربی‌ها معتقدند نزدیکی پوتین و مدیران شبکه خبری راشاتودی، سبب شده است تا بودجه‌های میلیون دلاری به سمت این شبکه سرازیر شود؛ موضوعی که توسط خود مدیران راشاتودی انکار شده است. به اعتقاد این کارشناسان، یکی از علل موفقیت راشاتودی، استفاده از پیام‌های احساسی و تلاش این رسانه، برای مدیریت قلب‌ها و اذهان است. تمامی این ادعاها و نکات، در حالی است که رسانه‌های آمریکایی، امروزه تأثیری به‌مراتب بیشتر از بمب‌های اتم بر سرنوشت جهانیان دارند. جریان رسانه‌ای غرب که اغلب با محوریت تفکرات صهیونیستی اداره می‌شود، تقریباً ستون اصلی هجمه استعماری آن‌ها محسوب شده به نحوی که یکی از اصلی‌ترین شریانات مالی کشورهای غربی، در رسانه‌های این کشورها جریان دارند.

رسانه‌هایی نظیر سی ان ان، فاکس نیوز، یورونیوز، واشنگتن‌پست و امثالهم، پیشتاز جنگ نرمی هستند که دشمن علیه مخالفان خود به راه انداخته و گهگاه، فعالیت این رسانه‌ها به نحوی تأثیرگذار است که حتی مطلبی دروغین، در قالب واقعیتی انکارناپذیر توسط دنیا فهمیده می‌شود.
 ذکر این نکته ضروری است که جدا از درگیری بین غرب و روسیه بر سر مسائل مختلف، انتشار چنین اخباری، مؤید قدرت و تأثیرگذاری بالای رسانه‌های مجازی است؛ موضوعی که بارها و بارها مورد تأکید مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران، خصوصاً رهبر معظم انقلاب اسلامی هم قرار گرفته است. نادیده گرفتن قدرت رسانه توسط مسئولین ذی‌ربط، قطعاً نتایج فاجعه باری را در پی خواهد داشت. رسانه‌ها، یکی از ارکان اصلی جنگ‌های هیبریدی در دنیای امروز هستند و دولتی در آینده موفق خواهد بود که رسانه‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای توسعه قلمداد کرده و آن را جدی بگیرد.