طبق یک پژوهش؛

شبکه‌های‌ اجتماعی، اصلی‌ترین منبع خبری جوانان

تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۵

شبکه‌های اجتماعی به اصلی‌ترین منبع دستیابی به اخبار در میان جوانان تبدیل‌شده‌ و جایگاه تلویزیون را از آن خودساخته است.

به گزارش گرداب، در ميان گروه داوطلبان ۱۸ تا ۲۴ ساله، ۲۸ درصد شبكه‌هاي اجتماعي را به‌عنوان منبع اصلي دسترسي به اخبار اعلام كرده‌اند درحالی‌که تنها ۲۴ درصد تلويزيون را به‌عنوان منبع دسترسي به خبرهاي روز معرفي كرده‌اند. اين پژوهش همچنين نشان مي‌دهد ۵۱ درصد از افراد آنلاين از شبكه‌هاي اجتماعي به‌عنوان منبع خبري استفاده مي‌كنند.

با توجه به اين روند و همچنين افزايش ميزان استفاده از گوشي‌هاي موبايل براي دسترسي به اخبار به نظر مي‌آيد مدل‌هاي تجاري سنتي در حال تضعيف شدن هستند. اين گزارش كه براي پنجمين سال متوالي منتشرشده است، بر اساس نظر‌سنجي YouGov از بيش از ۵۰ هزار نفر از ۲۶ كشور جهان گردآوری‌شده است.
در اين گزارش آمده است که‌موج دوم اختلال، سازمان‌هاي خبري در سرتاسر جهان را مورد اصابت خود قرار داده است كه از عواقب بالقوه‌اي هم براي انتشاردهندگان و هم براي آينده توليد خبر در پي خواهد داشت.
بر اساس اين گزارش شبكه‌هايي مانند فيس‌بوک و ديگر رسانه‌هاي اجتماعي به فراتر از مكاني براي كشف اخبار رفته‌اند و به مكاني براي مصرف كردن خبر تبدیل‌شده‌اند. از ديگر كشفيات اين گزارش محبوبيت ويژه شبكه‌هاي اجتماعي ميان زنان و جوانان است.

در اين ميان كاهش فروش روزنامه‌هاي كاغذي و چاپي همچنان ادامه دارد و از سويي ديگر مصرف‌كنندگان ميلي به پرداخت پول بيشتر براي استفاده از محتواي آنلاين اخبار ندارند.

بر اساس گزارش جديد، فيس‌بوك رايج‌ترين منبع خبري است كه ۴۴ درصد از افراد موردبررسی از اين شبكه براي تماشاي خبر، اشتراك‌گذاري خبر و اظهارنظر درباره اخبار روز جهان استفاده مي‌كنند. پس از فيس‌بوك، يوتيوب با ۱۹ درصد رتبه دوم را از آن خودساخته و توییتر با سهمي ۱۰ درصدي در رتبه سوم قرارگرفته است.

بر اساس اين گزارش، مصرف‌كنندگان مایل‌اند اخباري كه مي‌خوانند بر اساس الگوريتمي خاص انتخاب و دست‌چین شده‌ باشد، ۳۶ درصد علاقه‌مندند اخبار براساس آنچه پیش‌ازاین خوانده‌اند انتخاب شود و ۲۲ درصد مي‌خواهند اخبار بر اساس آنچه دوستانشان مي‌خوانند نمايش داده شوند.

در اين ميان ۳۰ درصد از افراد مایل‌اند ديدگاه حرفه‌اي و انساني دبيران و روزنامه‌نگاران در انتخاب خبري كه مطالعه مي‌كنند دخيل باشد، زيرا نگران ايجاد حباب‌هاي خبري هستند، پديده‌اي كه باعث مي‌شود تنها خبرهايي خوانده شوند كه با تفكر و گرايش خواننده همخواني و مطابقت دارند،‌به اين شكل خواننده ايده‌هاي كليدي و ديدگاه‌هاي چالشي را از دست خواهد داد.

از ديگر تغييراتي كه در اين گزارش به آن اشاره‌شده، ‌افزايش ميزان استفاده از اسمارت‌فون‌ها در دسترسي به اخبار است. بيشتر افرادي كه مورد سؤال قرارگرفته‌اند، مي‌گويند از اسمارت‌فون‌هايشان براي دسترسي به اخبار استفاده مي‌كنند كه بيشترين ميزان اين نوع دسترسي در سوئد است: ۶۹ درصد از سوئدي‌ها براي خواندن اخبار از اسمارت‌فون‌هايشان استفاده مي‌كنند.

كره جنوبي با ۶۶ درصد رتبه دوم و سوئيس با ۶۱ درصد رتبه سوم را دارد. علاوه براين افراد بيشتر ازآنچه مستقيم به وب‌سايت‌هاي خبري يا اپليكيشن‌هاي آن‌ها مراجعه كنند، به شبكه‌هاي اجتماعي رجوع مي‌كنند.

از سويي ديگر، گزارش نشان مي‌دهد افرادي كه شبكه‌هاي اجتماعي را به‌عنوان منبع دسترسي به اخبار برمي‌گزينند،‌ كمتر از نيمي از دفعات به برند اصلي خبري كه در پس انتشار محتواي شبكه اجتماعي قرار دارد توجه نشان مي‌دهند،‌موضوعي كه مي‌تواند براي رسانه‌هاي سنتي نگران‌كننده باشد زيرا اين رسانه‌ها از قدرت ناديده گرفتن شبكه‌هاي اجتماعي برخوردار نيستند،‌ به‌ویژه اگر بخواهند زنان و جوانان را در ميان مخاطبان خود بگنجانند.
منبع: ایتنا