Gerdab.IR | گرداب

ترکهای جدید بر بنیان اسراییل؛

نگرانی صهیونیست‌ها از حملات بر بستر شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۵

رییس پیشین آژانس امنیتی رژیم صهیونیستی، حملات سایبری به اسرائیل بر بستر شبکه‌های اجتماعی را، از ناشناخته‌ترین حملات سایبری به این رژیم برشمرد.

به گزارش گرداب، یورام کوهن (Yoram Cohen)، رییس پیشین آژانس امنیتی رژیم صهیونیستی (شین بت)، در نخستین سخنرانی رسمی خود پس از کناره‌گیری از سمتش، از اینکه اسرائیل، همواره مدت‌ها بعد از یک تلاش برای حمله سایبری، از آن مطلع می‌شود، گلایه کرد و آن را یک تهدید برای این رژیم برشمرد. البته کوهن به این مطلب نیز اشاره کرد که یکی از قطعات پازل جنگ‌های سایبری برای دولت‌ها یا بخش خصوصی در هر کشوری، تشخیص این موضوع است که چه کسی آغازگر یک جنگ سایبری است.

وی که در دانشگاه تل‌آویو و در اجلاس بین‌المللی سایبری صحبت می‌کرد، بر این نکته تأکید کرد که توانایی‌های شین بت برای کشف حملات سایبری، بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که قبلاً شناخته می‌شد. رییس پیشین شین بت، در سخنرانی خود، چالش اصلی در فضای سایبری را این موضوع برشمرد که یک نظارت کوچک، می‌تواند به مهاجمان به اسرائیل اجازه دهد که خسارت‌های سنگینی را به این رژیم تحمیل کنند. کوهن، البته به این مطلب نیز اشاره کرد که چنین حملاتی، این فرصت را برای نهادهای اطلاعاتی اسرائیل ایجاد کرده است که از اشتباهات مهاجمان درس گرفته و علیه آن‌ها، دست به اقدام بزند.

کوهن در بخش دیگری از صحبت‌های خود، سه تهدید بزرگ سایبری را برشمرد که اسرائیل با آن‌ها مواجه است. حمله به شبکه‌های رایانه‌ای، حمله کدهای مخرب رایانه‌ای و حملات شبکه‌های اجتماعی، سه تهدید عمده‌ای هستند که به ادعای کوهن، اسرائیل را در فضای سایبری تهدید می‌کند. البته کوهن، در این بخش از صحبت‌های خود، به این نکته نیز اشاره کرده که دو مورد اول این حملات، برای همگان بسیار شناخته شده است، اما مورد آخر، بسیار ناشناخته است و کسی آشنایی خاصی در مورد آن ندارد.

وی به استفاده گروه‌های تروریستی از این شبکه‌ها، برای دستیابی به اهداف خود اشاره کرد و گفت که این گروه‌های تروریستی، از شبکه‌های اجتماعی، برای تغییر دیدگاه‌های عموم جامعه استفاده می‌کنند و امروزه بیشتر درک مردم از اخبار، به شبکه‌های اجتماعی وابسته است.

لازم به ذکر است که رژیم صهیونیستی، در این‌گونه حملات که بر بستر شبکه‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد، مهارت خاصی دارد و سالیان سال است که از آن‌ها، برای ایجاد هرج‌ومرج و به هم ریختگی در سراسر جهان استفاده می‌کند. حال ابراز شکایت یک مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی در این رژیم، این ابهام را ایجاد می‌کند که اسرائیل از بیان چنین صحبت‌هایی، قصد شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت این حملات را دارد یا اینکه واقعاً ترکش این‌گونه حملات مخرب سایبری، به بدنه اسرائیل نیز اصابت کرده است.