Gerdab.IR | گرداب

تلفن‌های همراه؛ ابررایانه‌های جیبی آسیب‌پذیر

تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۵

بسیاری از مردم انگلیس، تلفن‌های همراه را هدف جذابی برای هکرها قلمداد نمی‌کنند.

به گزارش گرداب، مردم در انگلستان هنوز هم از گوشی‌های خود به‌عنوان یک تلفن ساده استفاده می‌کنند و آن را به‌عنوان یک ابررایانه جیبی قلمداد نمی‌کنند. همین موضوع سبب شده است تا آن‌ها باور نداشته باشند که همین ابزارهای قدرتمند جیبی نیز ممکن است مورد تهاجم سایبری قرار بگیرند و هک شوند.

بر اساس تحقیقاتی که شرکت امنیت سایبری 360 Security انجام داده است،81 درصد از کاربران تلفن‌های همراهی که در نظرسنجی این شرکت، مشارکت داشته‌اند از تلفن‌های همراه، به‌عنوان یکی از اهداف حملات سایبری یاد نمی‌کنند. همچنین این گروه از مشارکت‌کنندگان، از آسیب‌پذیری‌هایی که در اثر استفاده از این تلفن‌های همراه، در معرض آن قرار می‌گیرند نیز هیچ‌گونه اطلاعی ندارند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که 61 درصد از مردم نگران سرقت اطلاعات و از بین رفتن داده‌ها هستند و تنها 9 درصد از آن‌ها، از بروز حملات سایبری نگران هستند. نکته جالب این است که 28 درصد کاربران، هیچ‌گونه نگرانی از سرقت یا حملات سایبری ندارند و آن‌ها را تهدیدی برای خود قلمداد نمی‌کنند.

جین باپتیسته (Jean-Baptiste)، از کارشناسان امنیتی این شرکت امنیت سایبری دراین‌باره معتقد است: «کاربران در برابر حملات سایبری به رایانه‌ها، خود را مقاوم می‌کنند اما ما باید باور کنیم که حملات سایبری به گوشی‌های ما نیز ممکن است سبب به سرقت رفتن اطلاعاتی از ما شود که برای مجرمان ارزشمند است و اهمیت دارد. در حقیقت، تلفن‌های همراه، هدف جذاب‌تری برای هکرها هستند، چرا که آن‌ها بسیار پرکاربردتر از لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی هستند و هر لحظه در حال استفاده از آن‌ها هستیم. آن‌ها، اغلب به شبکه‌های اینترنتی و وای فای های ناامنی متصل می‌شوند که هیچ‌گونه اقدام حفاظتی برای آن‌ها انجام نشده است. مجرمان سایبری، منتظر همین بی‌توجهی‌ها هستند تا آسیب‌پذیری‌ها را جستجو کرده و از طریق آن نفوذ پیدا کنند.»