Gerdab.IR | گرداب

تجارت الکترونیک ایران ۲۵ سال عقب‌تر از آمریکاست

تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۵

فراهم کردن امکان استفاده از اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم موجب افزایش قابل توجه استفاده از اینترنت در ایران و کاهش شکاف دیجیتالی بین مناطق شهری و روستایی شده است. با این وجود، بخش تجارت الکترونیک ایران همچنان حدود ۲۵ سال عقب تر از آمریکاست.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال ریسک اینسایتس، اینترنت همواره یکی از عوامل افزایش دهنده کسب و کار، کاهش هزینه معاملات و ایجاد فرصت های جدید در بازار به شمار می رود. این مسئله به خصوص در ایران یعنی جایی که بازار آنلاین در طی 3 سال گذشته گسترش قابل توجهی داشته، صادق است.

تصمیمات سیاسی و اقتصادی تاثیر عمیقی بر رشد پتانسیل های بخش تجارت الکترونیک ایران داشته و تا حدی موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری در این صنعت شده است. این شرایط ابتدا نتیجه بحث های داخلی در ایران بوده و در وهله دوم نتیجه شرایط خارجی.

فراهم نمودن دسترسی آسان به شبکه نسل سوم اینترنت همراه در ایران به سرعت ضریب نفوذ اینترنت در  کشور را افزایش داده است. فراهم کردن ارتباطات اینترنتی پرسرعت یک تصمیم سیاسی در داخل ایران بوده است.

فراهم  کردن امکان استفاده از اینترنت همراه نسل های سوم و چهارم موجب افزایش قابل توجه استفاده از اینترنت در کل کشور و کاهش شکاف دیجیتالی بین مناطق شهری و روستایی شده است. با این وجود، بخش تجارت الکترونیک ایران همچنان حدود 25 سال عقب تر از آمریکاست.

بازار آفلاین در انحصار توزیع کنندگانی است که با قیمت ها بازی می کنند. اما تجارت الکترونیک که به همراه خود شفافیت به ارمغان می آورد، به مشتریان اجازه داده تا خرده فروشان را دور بزنند و با دانستن قیمت واقعی کالاها خرید بهتری را انجام دهند. جوان بودن جمعیت ایران و حضور پررنگ جوانان در فضای اینترنت نقش مهمی در موفقیت صنعت تجارت الکترونیک ایفا کرده است.

از سوی دیگر، توافق ایران با قدرت های جهانی در بحث هسته ای، تاثیر مهمی بر فضای کسب و کار داخلی ایران داشته است. بازار ضعیف ایران امکان ظهور و بروز شرکت های تجارت الکترونیک را برای تامین کنندگان مالی علاقمند فراهم کرده است. به گفته مدیر بامیلو، یکی از 2 بازیگر مهم تجارت الکترونیک در ایران، از زمان لغو تحریم ها، تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این شرکت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.