Gerdab.IR | گرداب

به بهانه حمایت از حماس؛

شکایت صهیونیست‌ها از فیس‌بوک

تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵

خانواده‌های کشته شده‌های حملات شهادت‌طلبانه اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از فیس بوک تقاضای 1 میلیارد دلار غرامت کردند.

به گزارش گرداب؛ برخی حقوقدانان صهیونیست در گزارشی مدعی شدند که فیس بوک، با خدماتی که ارائه می‌دهد، در حال حمایت از حماس است و همین موضوع سبب گسترش حملات تروریستی در اسرائیل شده است. در پی این خبر، رویترز نیز در خبری اعلام کرد که خانواده‌های صهیونیست‌هایی که در حملات شهادت‌طلبانه چند روز پیش، کشته شده‌اند، از فیس بوک تقاضای غرامتی در حدود 1 میلیارد دلار کرده‌اند.

در دادخواستی که این افراد به دادگاه ارائه کردند، فیس بوک متهم شده است که فضای راحتی را برای فعالیت حماس فراهم کرده است و اعضای آن به‌راحتی می‌توانند از بستر شبکه‌های اجتماعی، برای ارتباط‌گیری با یکدیگر، استخدام نیروها و برنامه‌ریزی و اجرای حملاتشان استفاده کنند. علاوه بر آن، فضای شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک، به محلی برای ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان این گروه‌ها تبدیل شده است و مدیران شبکه‌های اجتماعی باید در برابر اوضاع به وجود آمده، پاسخ‌گو باشند.

بر اساس قانونی در آمریکا، شرکت‌ها و صنایع آمریکایی از سال 1992 به بعد، از ارائه خدمات به سازمان‌هایی که از منظر دولت آمریکا، تروریستی قلمداد می‌شوند منع شده و حق فروش تجهیزات به آن‌ها را ندارند. از نظر کسانی که این شکایت‌نامه را تنظیم کرده‌اند، حماس یک سازمان تروریستی است و فیس بوک نباید به آن خدمات‌رسانی کند. گرچه تاکنون حماس، مسئولیت تنها یکی از حملات چند وقت اخیر در سرزمین‌های اشغالی را پذیرفته، اما در دادخواست ارائه شده، ادعا شد که شواهدی مبنی بر ارتباط تمامی این حملات با یکدیگر وجود دارد. از طرفی در این دادخواست، نام برخی از اعضای حماس و حساب‌های کاربری آن‌ها در فیس بوک نیز آورده شده و ادعا شده است که این افراد، از حساب‌های کاربری خود در فیس بوک، برای سازمان‌دهی حملات تروریستی استفاده می‌کنند. البته ظاهراً فیس بوک تاکنون از پذیرش این مطلب سر باز زده است.

فیس بوک تاکنون به این موضوع پاسخی نداده و تنها از کاربران خود خواسته از پیوستن به صفحاتی که مشکوک به فعالیت‌های تروریستی است خودداری کنند و در صورت مشاهده چنین صفحاتی، آن‌ها را به تیم امنیتی فیس بوک گزارش دهند.