Gerdab.IR | گرداب

شکست کمک نرم افزاری آمریکا به ضدانقلاب

تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۹

نرم افزار طراحي شده توسط سازمان سيا و وزارت خارجه آمريكا براي تسهيل ارتباط رمزدار ضدانقلاب با محافل همسو پس از يك سال تبليغات پردامنه و قرباني كردن برخي عناصر ساده دل، ناامن اعلام شد.

به گزارش گرداب به نقل از هفته نامه اکونومیست، شبکه هیستک (علف، کاه) که از طرف دولت آمریکا برای کمک به امور رمزنگاری اطلاعات ارسالی توسط مخالفان ایرانی راه‌اندازی شده بود، به ابزاری علیه خود آنها تبدیل شده است.

بنابراین گزارش، برای مخالفان ایرانی، اینترنت یک سلاح قدرتمند و امید بزرگ محسوب می‌شود. در همین راستا "آستین هیپ" یک هکر آمریکایی متولد ایالت اُوهایو تصمیم گرفته بود تا برای کمک به مخالفان در ایران نرم افزاری را طراحی و توسعه بخشد. . محصول وی  که  "Haystack (انبار کاه)" نامگذاری شده بود، فروردين سال جاری رسما توسط سيا و وزارت خارجه رونمايي شد.

به نوشته اکونومیست، تبلیغات این نرم افزار در ابتدا گسترده بود. روزنامه گاردین از آستین هیپ به عنوان "مبتکر سال" یاد کرد و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا نیز از وی تمجید کرد. وزارت خزانه داری، وزارت خارجه و وزارت بازرگانی آمریکا نیز با عجله در راستای اعطای مجوز به این هکر برای صادر کردن نرم افزار خود به ایران اقدام کردند.

اما کارشناسان به سرعت در مورد این اقدام دچار شک و تردید شدند. طی تحقیقاتی مشخص شد که این نرم افزار به طور خطرناکی از امنیت لازم برخوردار نیست. نه تنها این نرام افزار در مخفی نگه داشتن اسرار مخالفان ناکام مانده بلکه حتی هویت آنها و محل زندگی آنها را نیز افشا می‌کند.

در بحبوحه افزایش انتقادها، حامیان این نرم افزار در 10 سپتامبر (یک هفته پیش) از حمایت از این نرم افزار انصراف دادند. واکنش آستین هیپ نگرانی را شدت بخشید. وی به نقص های این پروژه اعتراف کرد اما اظهار داشت که فقط تعداد اندکی از مخالفان ایرانی از این نرم افزار استفاده کرده اند. اینکه چه تعداد از مخالفان از این نرم افزار استفاده کردند و اینکه چرا آنها از ابتدا در جریان نقص این نرم افزار قرار نگرفتند، هنوز مشخص نیست.

در پیامی در وب سایت این نرم افزار آمده است: "ما به دلایل بازنگری امور امنیتی، آزمایش پروژه Haystack را متوقف کرده‌ایم. اگر شما کپی از برنامه آزمایشی دارید، لطفا از استفاده از آن امتناع کنید."

"راس اندرسون"، استاد امنیت مهندسی در دانشگاه کمبریج، ارسال این نرم افزار بدین شکل برای استفاده کاربران در ایران را "بی تردید یک کار احمقانه" توصیف کرد. وی گفت: «تاثیر استفاده از این نرم افزار بدین گونه بوده که کاربر با استفاده از آن اعلام می‌کرده: من یک هدف مهم هستم. بیایید و مرا بگیرید.»

منبع: الف