Gerdab.IR | گرداب

زن آمريكايي در یک قدمی مرگ

تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۸۹

در حالي كه شواهد حاكي از بي‌گناهي "ترزا لويس" زن آمريكايي محكوم به اعدام است، فرماندار ويرجنيا كه مي‌توانست مانع از اعدام وي شود از اين كار خودداري كرد.

به گزارش گرداب، "ترزا لويس" زني 41 ساله با نارسايي ذهني است كه در صف اعدام ايالت ويرجينياي آمريكا قرار دارد. این زن قرار است از طريق تزريق مواد سمي 23 سپتامبر 2010 در يكي از زندان‌هاي ايالت ويرجينياي آمريكا اعدام شود.

ترزا لوئيس به فرماندار ويرجينيا  درخواست تجديد‌نظر در حكم اعدامش را داده بود؛ تنها فرماندار ويرجينيا و دادگاه عالي آمريكا مي‌توانستند حكم اعدام او را به حبس ابد تغيير دهند، اما فرماندار ايالت ويرجينيا از اين كار خودداري كرد.

ترزا كه تا به حال حدود 7 سال از زندگي خود را در زندان سپري كرده است، به اجير كردن دو نفر براي قتل همسر و ناپسري خود در سال 2002 متهم است.

لوئيس همچنين در ازاي پرداخت هزينه خريد سلاح گرم براي قتل، خود و دختر 16 ساله‌اش را به قاتلان عرضه داشته است.

ترزا با وجود اينكه از نارسايي ذهني رنج مي‌برد، پس از اتفاق فوق مسئوليت اقدامات خود را پذيرفته و با پليس همكاري كرد. وي حتي "ماتيو شالنبرگر" و "رودني فولر" دو نفري را كه قتل‌ها را مرتكب شدند، به پليس معرفي كرد؛ اما براي اين دو قاتل مجازات اعدام در نظر گرفته نشد و آنها فقط به حبس محكوم شده‌اند.

به گزارش روزنامه آمريكايي "هافينگتون پست"، شالنبرگر طي نامه‌اي كتبي به هم‌سلولي خود در زندان نوشت كه وي ترزا را كنترل و مديريت كرده تا طبق برنامه او به پيش رود، چون ماتيو به پول حاصل از بيمه براي راه‌اندازي يك كار در نيويورك نياز داشت.

شالنبرگر سه سال بعد در زندان خودكشي كرد و از آن زمان به بعد وكلاي مدافع ترزا نتوانسته‌اند از اين نامه به عنوان يك مدرك در دادگاه استفاده كنند.

بسياري از تحليلگران معتقدند شايد اگر رسانه‌هاي آمريكايي به جاي پرداختن و مداخه در امور ساير كشورها به مشكلات حقوق بشر در كشور خود مي پرداختند مي‌توانستند با اطلاع رساني درست مانع از كشته شدن فردي شوند كه مستحق حكم اعدام نيست.

در آمريكا نمونه‌هاي از موارد متعدد نقض حقوق بشر وجود دارد. بي عدالتي در قضاوت، بلاتكليفي و شرايط بد زندانيان و برخورد وحشيانه پليس با مردم بخشي از نقض آشكار حقوق بشر در آمريكا است.

موارد متعدد نقض حقوق بشر در آمريكا به دليل عدم پوشش خبري امكان حمايت بيشتر از متهمان را سلب مي‌كند. براي مثال روز گذشته بي‌گناهي دو نفر در ايالت "ميسي ‌سيپي" آمريكا كه در دادگاه اين كشور به جرم تجاوز و قتل يك زن محكوم شده بودند، بعد از سي سال با استفاده از آزمايش دي.ان.اي محرز شد. يكي از متهمان پس از آزادي اظهار داشت كه به دليل ترس از محكوم شدن به اعدام در اتاق گاز اتهام وارده را پذيرفته است.

منبع: فارس