Gerdab.IR | گرداب

عضو انجمن مدیریت استراتژیک

امکان خرابکاری دشمن در داخل کشور از طریق «اینترنت اشیاء»

تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵

عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران گفت: در حال حاضر اینترنت اشیاء در حال راه‌اندازی است یعنی دشمن در آینده می‌تواند درب منزل شما را از طریق فضای مجازی قفل کند یا گاز منزل را باز کند و خانه را منفجر کند.

به گزارش گرداب؛ سعید رستگار در نشست جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی با موضوع مدیریت بحران در فضای مجازی با بیان اینکه باید در زمینه خط سیر بحران به مواردی همچون سوءمدیریت، خرابی، حادثه و فاجعه توجه شود، اظهار کرد: سوء‌مدیریت  خرابی به بار آورده و توجه نکردن به آن موجب ایجاد حادثه خواهد شد و اگر حادثه نیز مدیریت نشود بحران پدید می‌آید.

وی ادامه داد: بحران به معنی حادثه توسعه‌یافته و شدید شده است که به‌گونه‌ای نظم زندگی را بر هم زده و فاجعه را به دنبال خواهد داشت و در نهایت در صورت عدم مدیریت درست مخاطرات جانی و مالی پدید می‌آید.

عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: در خط سیر بحران که در نهایت، سوءمدیریت و ایجاد خرابی فاجعه را به دنبال خواهد داشت، به براندازی منجر خواهد شد و نمونه‌ای از آن را در حادثه سیل پاکستان در سالهای گذشته مشاهده کردیم؛ بنابراین باید هر لحظه به خط سیر بحران و مدیریت آن توجه شود.

رستگار، بحران و نوع مدیریتت در آن را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: در نوع اول بحران به صورت کوچک و محلی اتفاق می‌افتد که کنترل آن با امکانات محدود ساده است اما در نوع دوم، بحران منطقه‌ای شکل می‌گیرد که در یک استان و یک محدوده وسیع‌تر است که باید کمک منطقه‌ای واقع شود؛ در نوع سوم، بحران حد ملی و فراملی پیدا می‌کند که حتی کشورهای دیگر نیز به کمک می‌آیند مثل حوادثی نظیر زلزله یا سیل که باید به کمک تمام امکانات و کشورهای دیگر رفع و رجوع شود.

وی به مراحل کنترل بحران نیز اشاره کرد و افزود: نخستین و مهمترین اقدام در مدیریت بحران موضوع پیش‌بینی است چرا که پیش‌بینی و پیشگیری که قبل از بحران باید انجام گیرد، بسیار حائز اهمیت است و در این باره باید برنامه‌ریزی، تمرین، رزمایش و اقدامات عملی انجام گیرد.

عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران تصریح کرد: در حدود 85 درصد راه کنترل بحران قبل از اتفاق افتادن آن است و به همین منظور باید تمامی دستگاههای مرتبط با هر بحران به راههای پیشگیری و پیش‌بینی توجه لازم را داشته باشند.

رستگار اظهار کرد: بخش دیگری از کنترل بحران در حین اتفاق افتادن آن است که باید راههای مقابله در زمان بحران را مدنظر قرار دهیم که این نیز 10 درصد راهکار مدیریت بحران خواهد بود.

وی افزود: راه دیگر مدیریت بحران بعد از روی دادن آن است که مربوط به بازسازی و بازتوانی بحران می‌شود و پنج درصد مدیریت یک بحران را تشکیل می‌دهد که در این موضوع نیز باید کارهای مستندسازی انجام گیرد.

عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران به مدیریت بحران در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تمامی راهکارهای مدیریت بحران که ذکر شد باید در فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گیرد؛ اگر شبکه‌های اجتماعی را از قبل مورد توجه قرار داده بودیم و برای آنها فکری داشتیم که پیوست فرهنگی را داشته باشد، بسیار حائز اهمیت بود.

رستگار افزود: در حال حاضر سرورهای شبکه‌های اجتماعی و مجازی در خارج از کشور است و ما نمی‌توانیم به نقل و انتقالات آن ورود پیدا کنیم؛ بنابراین ما تسلیم در برابر این فضا هستیم و باید به نحوه مدیریت بحران توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی باید به مراحل مدیریت بحران نیز توجه داشت، گفت: سه مرحله، قبل، حین و بعد از بحران باید در مدیریت فضای مجازی هم مدنظر قرار گیرد و به آنها توجه ویژه شود.

عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران متذکر شد: باید برای تهدیدات آینده فضای مجازی آماده باشیم؛ در حال حاضر اینترنت اشیاء در حال راه‌اندازی است یعنی دشمن در آینده می‌تواند درب منزل شما را از طریق فضای مجازی قفل کند یا گاز منزل را باز کند و خانه را منفجر کند یا ماشین شما را که به سیستم کامپیوتر وصل است، قفل کند.

رستگار یکی دیگر از بحرانهای حال حاضر را بحران زیست محیطی بخصوص در شمال کشور دانست و گفت: باید موضوع تخلیه زباله در شهرهای شمالی و به‌ویژه در گیلان مدنظر قرار گیرد، چرا که تخلیه زباله در این منطقه در کنار رودخانه‌های آب شیرین‌کن انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: باید همانند سایر کشورها از دستگاه‌های زباله‌سوز که کاربردهای بسیار مناسبی برای بهینه‌سازی مصرف آب دارند، استفاده کنیم و این می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

عضو هیئت موسس انجمن مدیریت استراتژیک ایران بحران زلزله را نیز یکی از خطرهای کشورمان عنوان کرد و گفت: بسیار قریب‌الوقوع است که در تهران زلزله‌ای بسیار سنگین اتفاق بیفتد و با وجود آن پلهای هوایی سقوط خواهد کرد و تیرهای برق نیز به وسط خیابانها می‌‌افتد چرا که هیچ طراحی برای سازه آنها دیده نشده است.