Gerdab.IR | گرداب

چند درصد از اینترنت برای دانلود ویدیو استفاده می شود؟!

تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵

با توجه به مصوبات جدید به نظر می‌رسد که مردم نباید دیگر نگران محتوای داخلی و پایان‌یافتن حجم‌ آن در این حوزه باشند؛ به طوری‌که قرار است سهم بازار ICT به خصوص در حوزه ویدئو به ۸۰ درصد برسد.

به گزارش گرداب، صادق عباسی شاهکوه صبح امروز در همایش CDN و PEERING به ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص مصوبه ۲۳۷ سازمان تنظیم مقررات پرداخت و گفت: در بررسی‌های صورت گرفته بر روی چارچوب شبکه ملی اطلاعات این بحث مطرح بود که برای فعالیت موثر این شبکه لازم است تعرفه‌ها بازنگری شوند و در تمام بخش‌ها از زیرساخت‌ها گرفته تا شبکه انتقال و بخش اینترنت ثابت و موبایل در یک مصوبه به طور جامع مورد بررسی قرار گیرند.

معاون سازمان تنظیم مقررات  با اشاره به تصویب مصوبه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات، بیان کرد: به دنبال اجرای این مصوبه نگرانی مردم در حجم محتوای داخلی برطرف می‌شود. در تمام دنیا نیز سهمی برای حجم کف فعالیت‌های اینترنتی در نظر گرفته می‌شود که این رقم در خصوص سرویس‌های داخلی حدود دو برابر است، چرا که محتوای ویدئویی در دنیا از پرطرفدارترین محتویات وب است که حجم بسیاری را نیز به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان این‌که به دنبال تعرفه‌گذاری‌های جدید صورت گرفته در مصوبه ۲۳۷ هیچ محدودیتی برای مصرف داخلی و خارجی مشترکان ایجاد نمی‌شود، متذکر شد: با تصویب این قانون شرایطی ایجاد می‌شود که مصرف داخلی کاربر به طور جداگانه محاسبه می‌شود تا مشترک بداند به چه شکل از اینترنت استفاده می‌کند.

معاون سازمان تنظیم مقررات با بیان این‌که به دنبال اجرایی شدن این مصوبه حدود ۲۰ درصد در اینترنت آزاد موبایل و ADSL کاهش تعرفه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم به دنبال برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد افزایش سهم بازار ICT به خصوص در حوزه ویدئو باشیم، تا این حجم به ۸۰ درصد برسد.

وی همچنین متذکر شد: نکته‌ دیگری که در این مصوبه مدنظر قرار گرفته در خصوص زنجیره قیمت است که در آن شرکت‌هایی مانند شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات نقشی پررنگ دارند برهمین اساس ما در این مصوبه تلاش کرده‌ایم که در لحظه تعرفه‌گذاری این دو شرکت به سمت عمده‌فروشی سوق داده شوند.

عباسی شاهکوه ادامه داد: در فرآیند کاهش قیمت‌ها نیز با توجه به سیاست‌های شبکه ملی اطلاعات تمام این فرآیند به سمتی در حال حرکت است که ترافیک داخلی راحت‌تر در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد که البته در نهایت ترافیک بین‌الملل نیز از نظر تعرفه و کیفیت بهبود خواهد داشت.

معاون سازمان تنظیم مقررات همچنین با اشاره به راه‌اندازی سه مرکز IXP در هفته گذشته اظهار کرد: شاه‌کلید شبکه ملی اطلاعات در همین مراکز داده داخلی است و در صورت نیاز تعداد این مراکز افزایش نیز پیدا خواهد کرد. نکته قابل توجه آنکه اتصال به این IXP ها اختیاری و غیرانحصاری است و به شرکت‌های دیگر نیز اجازه داده شده که در صورت نیاز بتوانند چنین فضایی را ایجاد کنند. در حوزه تعرفه نیز تعرفه‌های خیلی خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده است.