Gerdab.IR | گرداب

بازار داغ تلویزیون های اینترنتی در اروپا

تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵

بازار تلویزیون دیجیتال و ویدئوی آنلاین روز به روز گرم‌تر می‌شود و کشورهای اروپایی رقابتی سرسختانه برای رسیدن به بازار ۱۴.۶ میلیارد دلاری این حوزه انجام می‌دهند.

به گزارش گرداب، ضریب نفوذ بسترهای تعاملی در عرصه فضای مجازی به اندازه‌ای بوده که امروزه در بسیاری از جوامع شاهد رشد مطالبات در زمینه راه‌اندازی تلویزیون‌های تعاملی هستیم.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در کشور ما مسئولیت اعطای پروانه‌های رسانه تعاملی (VOD) را برعهده گرفته و تاکنون هفت شرکت موفق به اخذ این لایسنس جهت راه‌اندازی سرویس شده‌اند.

سرگرمی‌های موجود در رسانه‌های تعاملی یا به عبارتی ویدئوهای آنلاین، موجب از بین رفتن تعداد کثیری کمپانی‌های رسانه‌ای سابق شده است. این موضوع تبدیل به پدیده‌ای جهانی شده و پیامدهای سنگینی به همره داشته است.

برای بررسی وضعیت حاکم بر جهان، سیمون مورای یکی از تحلیلگران ارشد تحقیقات تلویزیون دیجیتال با اشاره به گزارش‌های مخابره شده از سوی مراکز بین‌المللی گفته است که درآمدهای تلویزیون تعاملی و ویدئو بر حسب تقاضا (VOD) در اروپای غربی ظرف سال‌های 2015 تا 2021 به دو برابر می‌رسد.

علی‌رغم اینکه در حال حاضر رسانه‌های تعاملی از جایگاه خاصی در اسکاندیناوی، هلند و انگلستان برخوردار هستند اما در کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا و پرتغال چندان هیاهویی ندارند.

درآمدهای این حوزه طبق پیش‌بینی‌ها به 14.64 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید در حالیکه طی سال 2015 حدود 6.40 میلیارد دلار بود.

از این میزان رشد 8.25 میلیارد دلاری، براساس برآوردها 2.30 میلیارد دلار مربوط به انگلستان، 1.34 میلیارد دلار مربوط به آلمان، 1.13 میلیارد دلار مربوط به فرانسه و 0.99 میلیارد دلار نیز مربوط به ایتالیا خواهد بود.

این آمار به وضوح نشان می‌دهد که انگلستان جایگاه پیشتازی در حوزه رسانه‌های تعاملی و تلویزیون دیجیتال طی سال‌های آتی خواهد داشت. قطعا مشترکان رسانه‌های تعاملی و ویدئو بر حسب تقاضا بزرگترین سرمایه و منبع درآمدی بازیگران این عرصه در سال 2018 خواهند بود و بعد از آن رفته رفته منابع درآمدی به سمت تبلیغات در این بسترها کشیده می‌شود.

پیش‌بینی‌ها گویای این است که تا سال 2020 بیشتر درآمدهای تلویزیون دیجیتال به سمت تبلیغات در بسترهای VOD کشیده می‌شود. قطعا گسترش فضای تبلیغات در موبایل به این فضا کمک شایانی خواهد کرد.

مراکز تحقیقاتی در حوزه تلویزیون دیجیتال معتقدند که درآمدهای تبلیغاتی بر بستر VOD به 5.79 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید و بالغ بر 2330 میلیون دلار درآمدها از جانب انگلستان و 904 میلیون دلار هم از طرف فرانسه خواهد بود.

درآمد از محل جذب مشترکان VOD در سال 2015 حدود 2098 میلیون دلار بوده که در سال 2021 به 5632 میلیون دلار می‌رسد که از این میزان رشد، چیزی حدود یک میلیارد دلار تنها مربوط به سال 2016 خواهد بود.

سهم انگلستان هم از این بازار در سال 2015 حدود 800 میلیون دلار بوده که تا سال 2021 به 1507 میلیون دلار می‌رسد. و این کشور را همچنان به عنوان پیشتاز در عرصه مشترکان جلو خواهد برد.

آلمان و فرانسه نیز به ترتیب در رده‌های بعدی طی این بازه زمانی قرار خواهند گرفت.

تحلیلگر ارشد مرکز تحقیقاتی مذکور همچنین پیش‌بینی کرده که تعداد مشترکان VOD در سال 2021 و پایان 2016 به 53.71 و 31.43 میلیون برسد که البته برآورد این بوده تا پایان سال جاری میلادی بالغ بر هشت میلیون مشترک جدید به این سامانه در اروپای غربی اضافه شود.

مجموعه برآوردها بر این پایه استوار است که حدود یک سوم دارندگان تلویزیون‌های خانگی کنونی تا سال 2021 به مشترکان VOD تبدیل شوند که این میزان سه برابر رقم ثبت شده در سال 2015 خواهد بود.