Gerdab.IR | گرداب

روانشناس آمريكايي:

اعدام افراد با عقب‌ماندگي ذهني در آمريكا غيرقانوني است

تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۹

روانشناسي كه "ترزا لويس" زن آمريكايي متهم به اعدام را مورد معاينه قرار داده است در گزارشي حكم اعدام ترزا را غيرقانوني اعلام كرد.

گرداب- به گزارش فارس به نقل از سازمان عفو بين الملل، يكي از متخصصين روانشناسي قضائي در آمريكا بعد از معاينه "ترزا لويس"، زن آمريكايي متهم به اعدام، در گزارش خود آورده است: زماني كه شواهد پرونده كنار هم قرار مي‌گيرند مشخص مي‌شود ترزا از توان ذهني كافي و استقلال در تصميم‌گيري براي هماهنگي و طراحي قتل همسرش برخوردار نبوده است.

در ادامه گزارش اين روانشناس كه به دليل مسائل امنيتي نام وي ذكر نشده، آمده است: تصميماتي كه مي‌تواند منجر به اجير كردن دو نفر براي به قتل رساندن فرد ديگري شود كاملاً با روحيات و الگوهاي شخصيتي ترزا متناقض است. سابقه رفتاري ترزا نشان مي‌دهد كه وي تمام عمر ، از مردان اطراف خود حرف‌‌شنوي داشته و از آنها اطاعت مي‌كرده است.
 
از نظر يك روانشناس، يك زن كه دچار عقب ماندگي ذهني است و دچار شخصیت وابسته است و عادت به اطاعت دارد، ممكن نيست توانسته باشد دو مرد را براي ارتكاب قتلي خشن اجير كرده باشد.

قرار است ترزا اعدام شود درصورتي كه اعدام افراد با عقب ماندگي ذهني در آمريكا ممنوع است.
ترزا لويس زن 41 ساله آمريكايي با نارسايي ذهني است كه به اتهام مشاركت در قتل همسر و ناپسري اش محكوم به اعدام شده است.

وي قرار است 23 سپتامبر 2010 از طريق تزريق مواد سمي، در ايالت ويرجينيا اعدام شود.
ترزا كه تا به حال، حدود 7 سال از زندگي خود را در زندان سپري كرده است، به اجير كردن دو نفر براي قتل همسر و ناپسري خود در سال 2002 متهم است.

در همين حال، "كن كوچينلي"، دادستان ويرجينيا حكم اعدام را براي ترزا با ذكر دلايلي كه آن را ماهيت خشن جنايت و ارتكاب زنا توسط ترزا مي‌نامد، موجه مي‌داند.

ترزا با وجود اينكه از نارسايي ذهني رنج مي‌برد، "ماتيو شالنبرگر" و "رودني فولر" دو نفري را كه قتل‌ها را مرتكب شدند، به پليس معرفي كرد؛ اما اين در شرايطي است كه براي اين دو قاتل مجازات اعدام در نظر گرفته نشده و آنها فقط به حبس محكوم شده‌اند.

قاضي دادگاه، ترزا را با نارسايي ذهني، "مغز متفكر" قتل‌ها معرفي كرد. اين در حالي بود كه اين زن در چندين تست هوش در مرز "عقب مانده‌ذهني" قرار گرفت.
 
گفته مي‌شود كه ترزا در زمان قتل‌ها، از نارسايي‌هاي ديگري رنج مي‌برد كه حكم اعدامش را زير سؤال مي‌برد.