Gerdab.IR | گرداب

محدودیت بسته‌های اینترنت اپراتور سوم

تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

برخی بسته‌های اینترنت اگرچه نام نامحدود دارند اما طبق ضوابط در نظر گرفته شده برای آنها حجم مشخصی در نظر گرفته می‌شود که اطلاع داشتن از این حجم برای مشترکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش گرداب، استفاده از اینترنت همراه به شکل آزاد به طور معمول هزینه‌های قابل توجهی را به مشترکانی که مصرف نسبتا زیاد اینترنت دارند تحمیل می‌کند. بر همین اساس اپراتورهای مختلف تلفن همراه بسته‌های تخفیفی متعددی را طراحی و ارائه کرده‌اند تا با کاهش قیمت اینترنت در قالب این بسته‌ها شرایط بهتری برای مشترکان فراهم شود.

بر این اساس اپراتورهای تلفن همراه با ارائه بسته‌هایی به شکل‌های روزانه، هفتگی، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه در این حوزه قیمت‌های بهتری را برای مشترکان تعریف کرده و در ازای مبالغی مشخص امکان استفاده از حجم خاصی را در مهلت مربوطه فراهم می‌کنند.

اما در برخی موارد بسته‌هایی نیز با عنوان نامحدود ارائه می‌شوند که در نهایت برای این بسته‌ها نیز حجمی خاص تعریف شده و به مشترک یادآور می‌شود که با رعایت سیاست مصرف منصفانه مجاز به استفاده از این بسته خواهد بود. مشترک نیز در صورت به پایان رسیدن حجم مربوطه ملزم می‌شود مابقی مصرف خود را با نرخ آزاد دریافت کند.

اپراتور سوم تلفن همراه یا رایتل به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه، مدتی است به ارائه برخی بسته‌های نامحدود پرداخته و روی سایت خود تاکید کرده است: «با بسته‌های بی‌نهایت ۳۰ روزه و ۹۰ روزه، مشترکین سیم‌کارت دایمی رایتل می‌توانند با پرداخت مبلغی ثابت، بدون نگرانی از میزان مصرف خود، به‌طور نامحدود و با رعایت سیاست مصرف منصفانه از خدمات آن در قالب بسته بی‌نهایت ۳۰ روزه و بسته بی‌نهایت ۹۰ روزه، بهره‌مند شوند.»

اما در قالب این بسته‌ها اپراتور سوم علاوه بر حجم اینترنت، مکالمات و پیامک‌های مشترک را نیز رایگان در نظر گرفته است. بدین ترتیب با فعالسازی این بسته‌ها مشترک می‌تواند از تماس درون شبکه نامحدود، پیامک درون شبکه نامحدود، پیام چند رسانه‌ای درون شبکه نامحدود، ۳۰ گیگابایت اینترنت (۱۰ گیگابایت در تمامی ساعات+۲۰ گیگابایت در ساعات افت مصرف)،   یک گیگابایت حجم ترافیک اختصاصی آپارات، ۵۰۰ دقیقه تماس برون شبکه و ۵۰۰ عدد پیامک برون شبکه بهره‌مند شوند.

در ارتباط با سقف مصرف منصفانه هم روی سایت این اپراتور اینگونه اعلام شده که به ازای هر دوره ۳۰ روزه و رعایت سقف مصرف منصفانه ۱۰ هزار دقیقه مکالمه درون شبکه‌ای رایگان و ۱۰ هزار پیامک درون شبکه خواهد بود. ساعات افت مصرف نیز از ساعت ۲ تا ۸ اعلام شده است.

البته طی هفته‌های گذشته اعمال محدودیت اپراتورها برای بسته‌های نامحدود در فضای مجازی انتقادات متعدد برخی کاربران را به دنبال داشت که در برخی توضیحات غیر رسمی از سوی برخی اپراتورها اینگونه اعلام شد که چنین موضوعی در تمام دنیا وجود داشته و این اتفاق بر اساس مجوزهای رگولاتور رخ می‌دهد.

سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با این موضوع، عنوان کرد: از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هیچ مصوبه‌ای در خصوص اینترنت نامحدود وجود ندارد و همان طور که اشاره شد، اپراتورها ملزم به ارائه خدمات بر اساس توافقات صورت گرفته با مشترکان خود هستند.

فلاح همچنین متذکر شد: مشترکانی که به واسطه این موضوع متضرر شده‌اند، می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۵ موضوع را پیگیری کرده و در راستای جبران خسارت خود عمل کنند.