Gerdab.IR | گرداب

افزایش حملات سایبری غربی‌ها به روسیه

تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۵

روسیه، خبر از افزایش حملات سایبری به این کشور، توسط نهادهای خاص غربی داد.

به گزارش گرداب؛ همان‌گونه که غربی‌ها، همواره نگرانی خود را از حملات سایبری کشورهایی نظیر چین یا روسیه اعلام می‌کنند، کرملین نیز گهگاه از بروز حملات سایبری توسط نهادهای غربی به روسیه، ابراز ناراحتی و نگرانی می‌کند. همچنین، یکی دیگر از مواردی که روسیه، از آن به عنوان یک معضل در کشورش یاد کرده است، کمبود مهارت‌ها در بین کارکنان نهادهای مختلف روسی، برای مقابله با چنین حملاتی است.

نیکولای پاتروشف (Nikolai Patrushev)، از مسئولین شورای امنیت روسیه دراین‌باره معتقد است: «رشد قابل توجهی در تعداد حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی روسیه، توسط برخی نهادهای خاص غربی به چشم می‌خورد. این میزان حملات، از ابتدای سال جاری، افزایش چشم گیری داشته‌اند.»

به ادعای پاتروشف، برخلاف تذکری که به نهادهای دولتی روسیه دراین‌باره داده شده است، هنوز هم بسیاری از دولتی‌های روسیه، از سامانه‌های فناوری اطلاعات غربی استفاده می‌کنند. به ادعای وی، همین موضوع سبب شده است تا حجم تهدیداتی که روسیه را هدف قرار می‌دهد، بیشتر از گذشته شود. از طرفی، یکی دیگر از خطراتی که روس‌ها به علت استفاده از این ابزارها با آن مواجه هستند، خطر مسدود شدن منابع فناوری اطلاعات مورد استفاده، توسط غربی‌ها و در موارد خاص است.

پاتروشف، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از این موضوع نیز انتقاد کرد که سطح پایین دانش و مهارت دولتی‌ها برای مقابله با این حملات سایبری، سبب شده است تا این حملات، به یکی از معضلات امنیتی روسیه تبدیل شود. به اعتقاد پاتروشف، تنها 6 درصد از مقامات دولتی روسیه، به صورت تخصصی در مورد امنیت اطلاعات، تحصیلات دارند.

بر اساس آمار موجود، از ابتدای سال جاری، بیش از 10 میلیون حمله سایبری، نهادهای دولتی روسیه را هدف قرار داده است. یکی از این‌گونه حملات، حمله‌ای بود که به سرور وبگاه شخصی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه صورت پذیرفت که البته این حمله، در آخرین روزهای سال گذشته میلادی به وقوع پیوست. دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov)، سخنگوی رییس‌جمهور روسیه، درباره این حمله گفت: «این حمله از جانب یک سرویس ویژه خارجی اتفاق افتاده است، حمله‌ای که به نظر می‌رسد از جانب یک دولت، سازماندهی شده باشد.» البته این سرور، ابتدای سال جاری نیز مجدداً مورد تجاوز هکرها قرار گرفت.

برخی کارشناسان امنیتی روسی معتقدند که این‌گونه حملات به روسیه، اغلب به خاطر جاسوسی‌های سایبری صورت می‌پذیرد و هدف تخریبی ندارد. این کارشناسان ادعا می‌کنند که اطلاعات مسروقه، اغلب در تبلیغات منفی علیه روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این حملات صورت گرفته، با انگیزه سیاسی انجام می‌شوند. اکثریت حملات با جنبه سیاسی نیز از نوع حملات اختلال سرویس توزیع شده هستند، گرچه انواع دیگر حملات به روسیه هم، رشد قابل توجهی داشته‌اند.