Gerdab.IR | گرداب

اتهام سایبری حامیان کلینتون به روسیه

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

کمپین انتخابانی هیلاری کلینتون؛ روسیه را عامل انتشار ایمیل‌های کلینتون و هک کمیته حزب دموکرات می‌داند.

به گزارش گرداب؛ یکی از رهبران کمپین‌های تبلیغاتی هیلاری کلینتون، کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا، روسیه را به حمله به کمیته حزب دموکرات، افشاء ایمیل‌های کلینتون و کمک به کمپین دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوری‌خواه آمریکا، متهم کرد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سران امنیت سایبری آمریکا اعلام کرده‌اند، نگران دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 هستند.

قبل از انتشار این خبر، کاخ سفید خبر دیگری مبنی بر برگزاری نشست ویژه‌ای برای بررسی حملات سایبری روسیه منتشر کرد. در این نشست، افسرانی از وزارت دفاع، FBI و وزارت امنیت داخلی، شرکت داشتند. اگر نقش روسیه در این حملات اثبات شود، این اولین باری است که کشوری توانسته بر انتخابات داخلی آمریکا، به روش سایبری، تأثیر گذاشته باشد.

رابی موک (Robby Mook)، رهبر کمپین انتخاباتی کلینتون، در این رابطه به خبرنگاران گفت: «کارشناسان به ما گفته‌اند، روسیه عامل حمله‌ی سایبری بوده و ایمیل‌ها را هک کرده است. کارشناسان همچنین می‌گویند روسیه این کار را با هدف کمک به ترامپ انجام داده است.» ترامپ این اتهام را رد می‌کند.

از سویی دیگر، اسناد افشاء شده توسط ویکی لیکس نشان می‌دهد که در ماه می، ایمیلی از جانب کلینتون به لویس میراندا (Luis Miranda)، رییس ارتباطات ملی حزب دموکرات (DNC)، ارسال شده است. محتوای این ایمیل، متنی مبنی بر درخواست کمک برای خراب کردن جلوه‌ی برنی سندرز، دیگر کاندیدای حزب دموکرات در آمریکا بوده است. افشا این ایمیل، منجر به اعتراض طرفداران سندرز بر ضد مدیران حزب دموکرات شده است و استعفای دبی واسرمن شولترز (Debbie Wasserman Schultz) از این کمیته نیز مسئله را پیچیده‌تر کرده است.

جف ویور (Jeff Weaver)، مدیر کمپین انتخاباتی سندرز، دراین‌باره گفت: «آن‌ها ادعا می‌کنند بی‌طرف هستند اما مشخص است که این‌طور نیست. اکنون ما برای اثبات این حرف مدرک داریم. مردم نیز از افشاء این خیانت‌ها بسیار ناراضی هستند». همچنین ایمیل‌های دیگری مبنی بر حضور حامیان مالی حزب دموکرات در جلسات مخفیانه‌ی با کلینتون نیز وجود دارد.

این در حالی است که کمپین کلینتون ادعا می‌کند کمپین‌های ترامپ همسو با ولادیمیر پوتین بوده و دلیل این ادعای خود را موافقت ترامپ با این جمله از پوتین مبنی بر اینکه «ناتو از کشورهایی که سهم هزینه‌ی خود را پرداخت نکرده‌اند، حمایتی نمی‌کند»، اعلام کرده‌اند.

ماه گذشته خبری در مورد هک شدن سیستم‌های کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا منتشر شد. گرچه، ساعاتی پس از افشاء خبر، گروهی هکر به نام گوسیفر 2 (Guccifer2) مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند و ملیت خود را رومانیایی اعلام کردند، اما مقامات آمریکایی همچنان ادعا می‌کنند این گروه وابسته به روسیه است.

ریچارد بارگر (Richard Barger)، مسئول تیم فناوری و اطلاعات DNC می‌گوید: «ما به دقت به بررسی بخش‌های فنی و غیر فنی این حمله پرداخته‌ایم. طبق بررسی‌های ما، مشخص شده که این تیم هکر وابسته به روسیه بوده و نه رومانی.» اگر اثبات شود که دست روسیه در این حمله در کار است، این می‌تواند آغاز دوره‌ی جدیدی در روابط روسیه و آمریکا باشد.

سفارت روسیه در آمریکا هنوز بیانیه‌ای در رد یا قبول این اتهام صادر نکرده است، اما مقامات این کشور دخالت هکرهای روسی در این حمله را انکار کرده‌اند. دیمیتری پسکف (Dmitry Peskov)، سخنگوی کرملین، دراین‌باره به خبرنگاران گفت: «من به‌طور حتم، دخالت دولت روسیه و یا مقامات روسی در این حمله را تکذیب می‌کنم.» برخی کارشناسان، وارد کردن اتهام به روسیه را به این دلیل می‌دانند که این کشور، انگیزه‌ی بالایی برای دخالت در انتخابات آمریکا داشته و قصد دارد با تخریب کلینتون، کاندیدای مورد نظر خود را حمایت کند. از سویی دیگر برخی معتقد هستند پس از انتشار اسناد پاناما، پوتین قصد داشته این اقدام آمریکا را تلافی کند.

بعلاوه، در سال 2004 نیز، اروپا روسیه را به دخالت در انتخابات داخلی اوکراین متهم کرده بود. به ادعای اروپا، حمله‌ی سایبری روسیه سه روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین، منجر به انتخاب رئیس‌جمهور طرفدار روسیه شد و مبنای حمله‌ی روسیه به منطقه‌ی کریمه را فراهم کرد.