Gerdab.IR | گرداب

دزدها منتظر فرصتند!

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

تنها مهارت هکرها و مهاجمان اینترنتی این نیست که راه را برای نفوذ به اطلاعات شخصی هموار می‌کند، بلکه بی‌احتیاطی کاربران اینترنتی هم از دلایل عمده‌ای است که سودجویان بیشتر به سوءاستفاده از این اطلاعات تشویق می‌شوند.

به گزارش گرداب، حمله هکرها به حساب‌های شخصی شبکه‌های اجتماعی اخیرا بسیار مرسوم شده و حتی مدیران این شبکه‌ها و غول‌های فناوری نیز از این حملات مصون نمانده‌اند. اما گاهی علاوه بر هکرهای ماهر که راه‌های مختلفی از جمله آزمایش کلمه‌های عبور ساده و قابل حدس یا دسترسی از طریق سایر شبکه‌های اجتماعی لینک‌شده را برای نفوذ انتخاب می‌کنند، اشتباهات مهلک و بی‌احتیاطی کاربران هم در این نفوذ بی‌تاثیر نیست.

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) مطالبی را درباره «امنیت اطلاعات زمینه‌ای» منتشر کرده و از این طریق از کاربران می‌خواهد تا با رعایت مسائل امنیتی، مانع از نفوذ سودجویان به اطلاعاتی شود که در اغلب موارد نقشی حیاتی داشته و دسترسی به آنها گاه خسارات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

اطلاعاتی وجود دارد که اگر در اختیار افراد غریبه قرار گیرد، می‌تواند زمینه سوءاستفاده را فراهم کند و گاهی پیش‌ می‌آید که این اطلاعات به اشتباه توسط خود شخص فاش می‌شود.

امروزه اکثر تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و دوربین‌های عکاسی مجهز به دستگاه موقعیت‌یاب هستند و می‌توانند در کنار هر فایل یا هر پیام موقعیت فعلی شما را ذخیره‌سازی کنند. بنابراین اطلاعات مکانی از جمله اطلاعاتی هستند که علی‌رغم آگاه‌سازی دوستان از مکان افراد، در صورت عمومی بودن می‌تواند سایرین را نیز از این جزئیات مطلع کند.

تصاویر و فایل‌ها نیز از مهم‌ترین اطلاعات شخصی هستند و از آنجا که تقریبا همه افراد آلبومی از تصاویر و فیلم‌های خانوادگی و شخصی در تلفن همراه یا تبلت خود دارند، این فایل‌ها ممکن است در کنار پیام‌ها برای دیگران ارسال شود.

همچنین دفترچه تلفن از امکاناتی است که همه ما از آن استفاده می‌کنیم. اطلاعات تماس افراد از جمله نام، شماره تماس و آدرس خانواده و دوستان در تلفن همراه شما ذخیره شده و ممکن است با هر پیامی که ارسال می‌کنید، بخشی از آن‌ها نیز ارسال شده و این اطلاعات بی‌اختیار در دسترسی دیگران قرار گیرد.

باید توجه داشت دستگاه‌هایی نظیر تلفن همراه، اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کنند که می‌تواند بیانگر وضعیت دستگاه و تنظیمات سیستم افراد باشد؛ مانند شماره سیم‌کارت و مدل تلفن همراه که می‌توانند در کنار پیام‌ها ارسال شوند. ممکن است برخی افراد از این اطلاعات در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

احتیاط کنید! خطر در کمین است

گاهی برخی رفتارها و عادات در شبکه‌های اجتماعی که به نظر می‌رسد بسیار ساده‌اند، ممکن است منشاء در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی مهم به افراد سودجو باشد. به اشتراک گذاشتن مکان در شبکه‌های اجتماعی یا نشان دادن دارایی‌ها در تصاویر به اشتراک‌گذاشته‌شده از جمله این رفتارها هستند.

باید توجه داشته باشید اگر همواره در حال استفاده از شبکه‌های اجتماعی باشید و در کنار هر پیام،‌ مکان خود را نیز ارسال کنید، غریبه‌های حاضر در شبکه نیز می‌توانند محل زندگی، کار و رفت و ‌آمد شما را شناسایی کنند؛ بنابراین رفتار شما معمولا قابل شناسایی است.

همچنین هنگامی که تصویر یا توضیحی از خودرو یا لوازم منزل خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، به همه حاضران در شبکه اعلام می‌کنید که این اموال در محل زندگی یا کار شما قرار دارند و درواقع دارایی‌های خود را در معرض دید سایرین قرار می‌دهید.

گاهی نیز در شبکه‌های اجتماعی پیام‌ها یا تصاویری از خود منتشر می‌کنید که نشان می‌دهد در مسافرت و یا طبیعت‌گردی به سر می‌برید و درواقع مکان فعلی شما قابل شناسایی است، که البته همین عدم حضور شما در خانه می‌تواند برای کسانی که سوء استفاده می‌کنند کافی باشد.

بنابراین هر کسی که در شبکه اجتماعی پیام‌های شما را  دنبال کند، می‌تواند با کنار هم گذاشتن این اطلاعات متوجه شود که الان در منزل یا محل کار شما، چه اموالی وجود دارد و شما هم الان آنجا نیستید و در نهایت می‌تواند از روی اطلاعاتی که خودتان منتشر کردید به آسانی نقشه یک سرقت را طرح نماید. بدین ترتیب است که گویی خودتان دزد را دعوت کرده‌اید.

همین حالا از خود محافظت کنید

 اگر از تلفن‌های همراه هوشمند استفاده می‌کنید، شما هم در معرض خطراتی که ذکر شد هستید! بنابراین چند ثانیه تامل کنید و همین حالا با ورود به منوی تنظیمات تلفن همراهتان، دسترسی نرم‌افزارها به اطلاعات مکانی خود را محدود کنید تا خطرات ناشی از افشای مکانتان برای عموم را کاهش دهید. هنوز هم برای جلوگیری از خطر دیر نیست.