Gerdab.IR | گرداب

آینده‌ای خطرناک در انتظار بانکداری جهان!

تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵

متخصصان امنیت سایبری، حملات سایبری اخیر به بنگلادش، ویتنام و اکوادور را تنها بخش کوچکی از تهدیدات بالقوه‌ای که سیستم بانکداری جهان را تهدید می‌کند، می‌دانند.

به گزارش گرداب، سلسله حملات سایبری علیه بانک‌ها در سال جاری و سرقت ده‌ها میلیون دلار در جریان این حملات، سبب هراس صنعت بانکداری از تبدیل سیستم‌های بانکی، به هدفی جذاب برای هکرها شده است. در حملات صورت گرفته به شبکه‌ی سوئیفت (SWIFT) در ماه‌های گذشته، بانک‌هایی در بنگلادش، فیلیپین، ویتنام و اکوادور هدف قرار گرفتند. به ادعای کارشناسان، این حملات ادامه‌دار خواهد بود و قطعا در آینده‌ی نزدیک، اخبار بیشتری در این مورد انتشار می‌یابد.

پس از انتشار خبر سرقت 81 میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش در ماه می، شبکه تبادلات مالی جهانی (سوئیفت)، اعلام کرد این حمله، بخشی از یک سلسله حملات برنامه‌ریزی‌شده بوده است که در حال حاضر، یک بخش کوچک آن، اتفاق افتاده است. اندکی بعد رسانه‌ها از حملات مشابهی به بانک‌های فیلیپین و ویتنام خبر دادند و بلافاصله بانک اکوادور نیز مدعی شد که هکرها، حدود 9 میلیون دلار درخواست انتقال از طریق سوئیفت را جعل کرده‌اند. محققان موسسه‌ی امنیت سایبری کسپرسکی (Kaspersky) سال گذشته نیز، حمله‌ی گروهی هکر به بانک‌های اروپای شرقی را شناسایی کردند که مبلغ تقریبی به سرقت رفته در این حمله‌ها، حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

کریستین بیک (Christiaan Beek)، از کارکنان آزمایشگاه شرکت مک آفی (McAfee)، حملات صورت گرفته علیه شبکه‌ی سوئیفت را هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده می‌داند. با توجه به تحلیل‌های موجود درباره سرقت‌ها، می‌توان جهشی بزرگ در حوزه‌ی هک و نفوذ را برای مجرمین سایبری متصور شد، به‌طوری که حملات پراکنده و سرقت‌های جزئی در حال بدل شدن به جرائم سازمان‌یافته، دقیق و هدفمند است و در صورت ادامه روند موجود، آینده خطرناک و مبهمی در انتظار صنعت بانکداری جهان خواهد بود.