«دلاور» یک بازی هیجان انگیز ایرانی است که با تاثیرگرفتن از مبارزه سربازان ایرانی و تروریست های تکفیری ساخته شده است.
به همین بهانه با «کیوان ملکمطیعی» طراح و سازنده این بازی گفتگو کردیم.
قصه «دلاور» از چه قرار است؟
در بازی ایرانی دلاور ۴۹ مرحله دفاعی وجود دارد که کاربر باید با تاکتیکهای مختلف آن را طی کند. این مراحل شامل دفاع از ساختمان بیمارستانها، اماکن مذهبی و مدارس کودکان است که کاربر باید از نزدیک شدن و ورود تروریستها به این اماکن مهم به شیوههای مختلف جلوگیری کند. در بخش تنظیمات این بازی میتوان آن را برای استفاده از گروه سنی کودکان نیز تنظیم کرد. ملکمطیعی درباره انتخاب موضوع این بازی میگوید: « هدفمان این بود که جدای از جنبه تفریحی یک بازی بهنوعی به موضوعات روز مردم نیز توجه شود. موضوع تروریستهای تکفیری و مبارزه با آنها نیز از مشکلات منطقه ماست.»
۳۰ میلیون تومان برای ساخت دلاور هزینه شده است
کیوان ملکمطیعی متولد ۱۳۶۶ در ارومیه است. از سال ۸۰ وارد طراحی بازی و پویانمایی شده و حالا چند سالی است که توانسته این علاقه را بهروزهای خوب خود برساند: « از سال ۸۰ یعنی زمانی که اول دبیرستان بودم به خاطر علاقه زیادی که به این رشته داشتم با کمک کتابهای مختلف بهطورجدی وارد این کار شدم. تا سال ۸۸ حتی برای شخص خودم گیم طراحی کرده بودم و بعدها با پویانمایی کار را ادامه دادیم. اما چون میخواستیم مستقیم درآمد داشته باشیم وارد بازی شدیم. چون پویانمایی درآمدزایی مستقیم نداشت. چند باری طراحی کردیم که اصلاً فکر نمیکردیم حتی هزینه ساخت آن برگردد ولی بعد از ارائه بازی چند برابر هزینه آن برگشت. بازی دلاور با ۳۰ میلیون تومان هزینه تولید شد و تاکنون در اینیک هفته که به بازار آمده ۳۵ هزار بار دانلود شده است و توانسته به ۴.۷ ستاره دست پیدا کند که این نشان رضایت کاربران است. هنوز فروشگاه بازی فعال نیست. ولی امیدواریم این اتفاق خوب برای «دلاور» هم بیفتد.»
بازیهای ایرانی میتوانند در عرصه بینالمللی رقابت کنند
ملکمطیعی طراح و سازنده بازی دلاور معتقد است بسیاری از بازیهایی که توسط گروههای مختلف داخلی ساخته میشوند بهخوبی میتوانند با بازیهای بینالمللی رقابت کنند. اگرچه این رقابت ناعادلانه است: « ما میتوانیم رقابت کنیم.ولی بودجه و امکاناتی که در کشورهای مختلف صرف ساخت بازی میشود کفه ترازو را به سمت آنها سنگین کرده است. بازیهای مختلف و پرطرفدار جهان بیش از هزینهای که برای ساخت آنها شده، برای تبلیغاتشان هزینه شده است. اما تولیدکننده داخل کشور هم مشکل بودجه دارند وهم به دلیل تحریمها و محدودیتهای مختلف امکان تبلیغ و یا حتی ارائه بازیهایشان در مارکت های مختلف وجود ندارد. بازی «ماشین بازی» که در کشور ما تولید شد فقط ۴ میلیون کاربر در ایران پیدا کرد که بسیار امیدوارکننده بود. یعنی ما میتوانیم رقابت کنیم.»
اعتماد کاربر ایرانی باید دوباره برگردد
ملکمطیعی معتقد است کاربران ایرانی اعتمادشان را به بازیهای داخلی ازدستدادهاند و این اعتماد باید با تولید بازیهای خوب توسط گروههای بازیساز دوباره برگردد: « من خودم بارها دیدهام که در اتوبوس بسیاری بازیهای ایرانی خوب را بازی میکنند. مطمئناً اگر سرمایهگذاری شود و یا محصولات خوبی تولید شود کاربران استقبال میکنند. و اگر سراغ محصولات خارجی میروند به دلیل این است که از محصولات داخلی دلسرد شدهاند. اما فکر میکنم فضای جذاب، فانتزی و داستان این بازی بهخوبی بتواند مخاطب داخلی را ترغیب کند که این بازی را دنبال کند. و تا ۶ ماه آینده دلاور به اوج خود برسد. بازیهای قبلی ما، اینطور که شاهد هستیم تازه در کشورهایی مثل هند کاربران زیادی پیداکرده که بهتازگی آن را بازی میکنند بهطوریکه تعدادشان نزدیک به کاربران ایرانی شده است.»