Gerdab.IR | گرداب

معاون وزیر ارتباطات خبر داد:

اجرای مرحله تکمیلی فیلترینگ هوشمند تا آذر/مصادیق مجرمانه ۱درصد شد

تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵

معاون وزیر ارتباطات جزئیات اجرای طرح فیلترینگ هوشمند را تشریح کرد و گفت: تا پایان آذرماه این پروژه به صورت کامل اجرایی می‌شود.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی امروز در نشست خبری با اشاره به تأخیر پیش آمده در زمانبندی اجرای طرح فیلترینگ هوشمند در مورد این طرح توضیح داد.

وی گفت: هم‌اکنون در فاز دوم اجرای این طرح هستیم و پیش از این قرار بود تا اردیبهشت ماه فیلترینگ هوشمند به بهره‌برداری کامل برسد اما به دلیل تغییرات به وجود آمده در سیاستگذاری این طرح، این زمان به تأخیر افتاد و طبق زمانبندی فعلی، تا پایان آذرماه این سیستم به صورت کامل اجرایی می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه فیلترینگ هوشمند در سه مرحله به صورت آزمایشی و با اعمال بر روی یکی از شبکه‌های اجتماعی تعریف شد، اضافه کرد: در فاز اول و دوم نتایج خوبی را از این اجرا گرفتیم، چرا که تا قبل از اعمال این پالایش در شبکه اجتماعی مد نظر، میزان مصادیق غیرمجاز حدود پنج درصد بود که پس از اجرای این پروژه، این میزان به زیر یک درصد کاهش پیدا کرد.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه سالم‌سازی فضای مجازی از جمله اهداف اجرای این طرح است، گفت: به طور کلی مصادیق مجرمانه‌ای که از سوی مراکز نظارتی شناسایی شد و از سوی کارگروه تعیین فیلترینگ ابلاغ شده بود، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مصداق بود، اما با اجرای فیلترینگ هوشمند، ۹۵ میلیون مصداق مجرمانه را شناسایی کردیم.

وی با بیان اینکه با وجود اجرای این طرح همچنان خدمات و سرویس‌دهی برای کاربران پابرجا است، تاکید کرد: در پالایش هوشمند بنا نداریم که تمامی محتواها را مسدود کنیم چرا که معتقدیم فضای مورد استفاده کاربران ایرانی باید سالم‌سازی شود و قطعاً انتشار محتوا در جامعه‌ای مانند اروپا مد نظر ما نیست. بر این اساس این سیستم به صورت هوشمند تشخیص می‌دهد که این محتوا برای کاربر ایرانی مضر خواهد بود و یا خیر و سپس آن را مسدود می‌کند.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، فاز دوم اجرای فیلترینگ هوشمند را مربوط به تغییر محل استقرار این سیستم عنوان کرد و گفت: این سیستم را از بخش شبکه زیرساخت کشور به لایه دسترسی و سرویس‌دهندگان این خدمات انتقال دادیم و تا زمانی که تجهیزات این سیستم به خدمات‌دهندگان اینترنت منتقل شود، زمان زیادی برد و باعث تأخیر شد.

آذری جهرمی، اجرای فاز سوم این طرح را مربوط به اعمال این فضا به کل فضای غیر رمز کشور عنوان کرد و گفت: با این فضا می‌توانیم توفیقی در سالم‌سازی فضای مجازی کشور داشته باشیم.