Gerdab.IR | گرداب

فرماندهان و متصدیان جنگ نرم گزارش دهند

تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۹

مقابله با جنگ نرم، ضرورتا نیازمند برنامه ریزی، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و خلق ظرفیت‌های جدید می‌باشد.

گرداب- چندی است موضوع جنگ نرم، ترجیع بند سخنان بسیاری از متولیان و مدیران فرهنگی شده است و هر از گاهی همایش و سمیناری در مورد آن برگزار می شود .

واقعیت نیز همین است که هم اکنون جنگ نرم دشمن با به کار گیری جدید ترین فناوری های علمی و تکنولوژیکی در طول میلیون ها کیلومتر از مدارهای ذهنی مردم کشورمان در جریان است.
 
با این مقدمه فردی را تصور کنید که پنجاه کیلوگرم اضافه وزن دارد و این اضافه وزن سلامتی او را تهدید می کند؛ بدون تردید مطالعه کتب مربوط به تناسب اندام و شرکت در همایش های تندرستی چربی های متراکم را از بین نمی برد و فرد مذبور به شرایط مطلوب دست نمی یابد و کاملا طبیعی است که آّب کردن این همه مواد اضافی جز با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش های روزانه، امکان پذیر نخواهد بود.

در رابطه با جنگ نرم دشمن نیز، برگزاری همایش و سخنرانی در آگاهی بخشی نسبت به ابعاد جنگ نرم و بیدار شدن برخی از مرزبانان این حوزه تاثیر قابل توجهی دارد، ولی این نکته را بپذیریم که مقابله با این نوع از جنگ به مراتب سخت تر و پیچیده تر از جنگ کلاسیک است و مقابله با آن نباید در برگزاری چند جلسه سخنرانی و همایش خلاصه شود.

به عبارت دیگر تا زمانی که رویارویی و صف آرایی ما محدود به همین اقدامات سطحی و روبنایی باشد، دشمن کوچکترین نگرانی از مقابله ما با جنگ نرم احساس نخواهد کرد .به عبارت روشن تر، بیم آن می رود که تکرار مکرر فتوحات دشمن و بی توجهی به لایه های درونی جنگ نرم، باعث نخ نما شدن این واژه توسط رسانه ها و مسئولین شود و در گذر زمان دلزدگی و کم اهمیت شدن موضوع را به دنبال داشته باشد و همان بلایی که بر سر برخی از مسائل و موضوعات آمده است بر سر جنگ نرم هم بیاید و به تدریج تبدیل به سوژه ای تکراری شود. به همین دلیل نکاتی را به اختصار مورد توجه قرار می دهیم.
 
فاصله حرف تا عمل
همانطور که پیش از این اشاره شده است، جنگ نرم تهاجمی خاموش، خانمان برانداز و تمام عیار است که بر اساس برنامه ریزی و راهبرد های زمان بندی شده به اجرا گذاشته می شود و مقابله با آن نیز ضرورتا، نیازمند برنامه ریزی، استفاده از تمام ظرفیت های موجود و حتی خلق ظرفیت های جدید می باشد؛‌ بنابراین شایسته است متولیان امر به برگزاری همایش و سمینار اکتفا نکرده و زیر ساخت های لازم را برای بسیج و تدارک همه جانبه در این جنگ فراهم آورند.

به عبارت ساده تر در شرایطی به سر می بریم که بمباران نرم دشمن، لحظه ای متوقف نمی شود و لازم است مقابله با هجوم نرم در حوزه های مختلف از مرحله حرف و شعار عبور نماید و وارد فاز عملیاتی و اجرایی شود. فرماندهان جنگ نرم گزارش دهند حوادث دهمین انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان با وجود همه تلخی ها و خسارت های فراوان، باعث برملا شدن سالها تلاش بی وقفه دشمن در حوزه جنگ نرم شد و هم اکنون وقت آن رسیده است که بعد از گذشت نزدیک به یک سال از انتخابات، مسئولین و مدیران حوزه های مربوط به جنگ نرم، نسبت به عملکرد خود در مبارزه با جنگ نرم دشمن، گزارشات خود را به دور از آمار های پر زرق و برق و آن چنانی، ارائه نمایند.

اگرچه در این نوشته برای جلوگیری از طولانی شدن بحث قصد ورود به مصادیق را ندارم، ولی به صورت مختصر تنها به یک مورد اشاره می کنم. امروزه هنوز در برخی از نقاط کشور و حتی برخی از نقاط شهر های بزرگ، تصاویر شبکه های مختلف صدا و سیما به سختی دریافت می شود و تصاویر دریافت شده نیز در مقایسه با تصویر دیجیتال از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و این درحالی است که تولید کنندگان داخلی موفق به ساخت تجهیزاتی شده اند که می تواند شبکه های سازمان صدا و سیما را با کیفیت دیجیتالی دریافت نماید، ولی متاسفانه این محصول با قیمت بسیار بالا به بازار آمده است.

به نظر می رسد یکی از مصادیق عملیاتی مبارزه با جنگ نرم تولید انبوه و با قیمت مناسب این دستگاه است و حتی می توان گفت اگر این محصول با یارانه دولتی و به قیمت رایگان هم در اختیار مردم قرار گیرد، اقدام موثری در مقابله با جنگ نرم خواهد بود چرا که خسارت های ناشی از رواج بی رویه ماهواره به مراتب بیش از مبلغی است که دولت برای جبران این آسیب ها مجبور به هزینه می شود؛ خصوصا اینکه زمزمه های ناگواری از راه اندازی شبکه های فارسی زبان مشابه با فارسی وان به گوش می رسد که به دلیل استقبال زیاد از این شبکه می باشد.

مشخص شدن محورهای عملیاتی در جنگ نرم
برخی گمان می برند که جنگ نرم در مباحثی نظیر ماهواره و گوش دادن به آهنگ های مبتذل و یا لباس های مدل دار خلاصه می شود، ولی واقعیت این است که جنگ نرم در حوزه های مختلف با شدت و حدّت در جریان است، با این تفاوت که در برخی از حوزه ها نمود بیشتری دارد و در برخی از حوزه های دیگر، علائم کمتری از خود نشان می دهد. به عنوان مثال جنگ نرم دشمن در حوزه اقتصاد که نمونه آن میل به مصرف گرایی و اشتیاق به کالای خارجی است، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو به نظر می رسد مسئولین امر در گام نخست محورهای عملیاتی را که دشمن در آنها مشغول به پیشروی است، مشخص نمایند تا بعد از آن نوبت به سنگر بندی و مقابله با آن فرا رسد.

از محور های عملیاتی دشمن در عرصه جنگ نرم، حوزه اندیشه و آموزش است که به صورت پراکنده در رسانه های داخلی در مورد آن مطالبی منتشر شده است، ولی هنوز آن طور که باید و شاید اهمیت و خطرات آن شناسایی نشده است.
 
تقسیم وظایف در جنگ نرم
از نکات قابل توجه در جنگ نرم بعد از مشخص شدن محور های عملیاتی، تعیین وظایف و تکالیف حوزه های مختلف توسط مسئولین ذیربط می باشد. به عبارت دیگر لازم است سهم هر یک از سازمان ها، وزارت خانه ها و حتی سازمان های مردم نهاد در حوزه جنگ نرم به خوبی و به وضوح مشخص شود تا بتوان در مورد میزان موفقیت و ناکامی در انجام وظایف محوله از مسئولین مربوطه توضیح خواست.

اگر بپذیریم که در جنگ کلاسیک و نبرد سخت، فرماندهان و نیروهای ضعیف مورد بازخواست قرار می گیرند و جای خود را به نیروهای تازه نفس و شایسته تر می دهند، بدیهی است انتظار داشته باشیم همین اتفاق در حوزه جنگ نرم نیز بیافتد و این طور نباشد که برخی افراد کم کار و ضعیف، سالهای سال، حساس ترین پست ها را اشغال کنند و کسی هم از میزان خسارت های وارده و شکست های پی در پی از آنها سوال نکند.
 
مطلب فوق را با این گزاره در نظر داشته باشید که امروزه در کشور در بسیاری از زمینه ها نیروهای متعهد، متخصص و لایقی وجود دارند که در صورت نیاز، می توان از ظرفیت های آنها استفاده کرد و زمان آن رسیده است که به جای برشمردن فتوحات دشمن و توضیحاتی که بعضا جز تضعیف روحیه و ترویج سرخوردگی نیروهای خودی فایده چندانی ندارد، خاکریزهای خود را یکی پس از دیگری بازیافت و نوسازی نماییم و با استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای بی نظیری که در بین اقشار جوان و تحصیل کرده وجود دارد، خیزشی عظیم را نه در چارچوب کشور جمهوری اسلامی ایران بلکه با وسعت جهان بشریت پایه گذاری نماییم.
محمد اسماعیلی
 
منبع: پایگاه تخصصی جنگ نرم