Gerdab.IR | گرداب

سامانه "مها" برای حفاظت از اماکن تاریخی

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی پلیس پیشگیری با اشاره بر لزوم ارتقاء و به روز رسانی سامانه‌های حفاظتی موزه‌ها و اماکن تاریخی، بهره‌گیری از امکانات پیشرفته و فناوری‌های نوین را بستری برای تامین نظم و امنیت این اماکن دانست.

به گزارش گرداب، سردار رحمت الهی با اشاره به اهمیت مقوله میراث فرهنگی به عنوان سرمایه ملی، اظهار کرد: برای افزایش توان پیش بینی مخاطرات حفاظتی، کاهش خطای انسانی، ایجاد و بهره گیری از تجهیزات هوشمند و سیستم های امنیتی مکمل و فناوری های نوین بسیار ضروری و موثر است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با تاکید بر این مطلب که به روز رسانی  سامانه‌های حفاظتی  در حوزه پیشگیری نیز بسیار موثر خواهد بود، افزود: برقراری نظارت "هوشمند" در سطح موزه ها و اماکن تاریخی از فاکتورهای کلیدی در کاهش وقوع جرایم و جلوگیری از آن به شمار می رود که یگان حفاظت در این زمینه با پیگیری های پیوسته، بهره گیری از خدمات بهینه و به روز سامانه هشدار الکترونیک « مها» را به زودی محقق خواهد کرد.

این مقام انتظامی بالا بردن ضریب حفاظت موزه ها و اماکن تاریخی و بهره گیری از امکانات فنی پیشرفته به عنوان زیر ساخت های پشتیبان  و تامین کننده نظم و امنیت در حوزه میراث فرهنگی را ضروری دانست.

وی ادامه داد: از مهمترین ویژگی ها و امتیازات اجرای این طرح در موزه ها و اماکن تاریخی می توان به صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های نیروی انسانی، افزایش چشمگیر سرعت اطلاع رسانی به واحد های گشتی در هنگام ارتکاب جرم و وقوع موارد مشکوک، نظارت دائمی و بی وقفه بر اماکن میراث فرهنگی و ...اشاره کرد.

سردار رحمت الهی بیان کرد: به این ترتیب محدودیت های کمبود نیروی انسانی برای پاسداری از میراث فرهنگی از میان برداشته شده و به طور کامل می توان از اماکن با کیفیت و ضریب امنیتی یکسان پاسداری کرد.

وی گفت :در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی آزمایشی سیستم امنیتی مکمل و نصب آلارم در موزه های تهران خواهیم بود.

گفتنی است که اجرای این سامانه های امنیتی گرچه در آغاز ممکن است هزینه‌هایی در پی داشته باشد اما در ادامه با صرفه جویی در نیروی انسانی و افزایش چشمگیر ضریب حفاظتی اماکن، اطمینان خاطر و امنیت عمومی قابل توجهی به ارمغان خواهد آورد.