وبگاه المانیتور در گزارشی نوشت رسانه های ایرانی خواستار تجدید نظر در ممنوعیت محدودیت دسترسی به توییتر در داخل ایران شدند.
به گزارش گرداب، وبگاه المانیتور در گزارشی به بررسی حملات توییتری عربستان علیه ایران پرداخته است که در ادامه به مشروح این گزارش میپردازیم:
«پوریا آسترکی روز چهارم مرداد در مقاله ای در روزنامه ی همشهری نوشت: "ضعف و کمی تعداد کاربران فعال ایرانی در توییتر و شدت گرفتن فعالیت های ضد ایرانی، به ویژه عربستان سعودی در این شبکه ی اجتماعی، بار دیگر بحث رفع ممنوعیت استفاده از توییتر را در رسانه ها مطرح کرد ."
از زمان شروع حمله ی عربستان به یمن، حساب های کاربری سعودی، سازماندهی استفاده از هشتگ های ضد ایرانی را آغاز کردند. اندکی بعد، این امر به حدی بین سعودی ها رواج یافت که حتی آتش سوزی در یک پالایشگاه ایران را نیز در توییتر جشن گرفتند. و موفق شدند هشتگ های کاذبی چون اتهام نقش ایران در فاجعه ی منا را نیز ترند کنند. واضح است که چنین اقداماتی از سوی موسساتی سازماندهی شده است و برنامه ریزی آن نمی تواند اقدامی از سوی کاربران عادی باشد.
تلاش های کاربران ایرانی نیز برای پاسخ به این هشتگ ها به واسطه ی کم تعداد بودن افراد، ناموفق بود. بر اساس یک آمارگیری رسمی در سال 2015، عربستان سعودی در توییتر حدود 9 میلیون کاربر دارد، در حالی که تنها 1 تا 1.5 میلیون ایرانی در توییتر حضور فعال دارند.
توییتر در جریان فتنه ی 88 از جمله سایت هایی بود که به منظور جلوگیری از سازماندهی اغتشاشات و گسترش فتنه فیلتر شد. اما پیش از آن نیز به خاطر محدودیت در تعداد واژه های مورد استفاده، در ایران رواج چندانی نیافت و همچنان برای ایرانیان، رسانه ای جدید محسوب می شود.
ورود چهره هایی چون دکتر حسن روحانی، رییس جمهور ایران و سعید جلیلی مذاکره کننده ی سابق هسته ای به توییتر، بار دیگر این شبکه ی اجتماعی را داخل کشور مطرح نمود. هم اکنون تقریبا همه ی خبرگزاری ها و روزنامه های کشور حساب کاربری توییتر دارند و بسیاری از کاربران ایرانی، با دور زدن فیلتر ها به این شبکه ی اجتماعی پیوسته اند.
با توجه به نارضایتی نسبی مردم از ناتوانی در پاسخ به فعالیت های ضد ایرانی عربستان و توصیه ی رئیس پلیس سایبری سردار هادیانفر مبنی بر لزوم محدود شدن استفاده از تلگرام به خاطر استقرار سرور هایش در خارج از کشور، احتمال آزاد شدن دسترسی به توییتر را در آینده ای نزدیک، قوت بخشیده است.»