Gerdab.IR | گرداب

گسترش همکاری تجاری اسرائیل و ژاپن

تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵

ژاپن که سومین اقتصاد جهان است به تازگی در تلاش است تا روی شرکت‌های نوپای اسرائیلی سرمایه‌گذاری کند. خرید 900 میلیون دلاری وایبر در این جهت صورت گرفت.

به گزارش گرداب؛ اسرائیل در تکاپو برای گسترش حوزه نفوذ خود به آسیای شرقی رسیده است.

ژاپن سومین اقتصاد جهان است ولی نه برای اسرائیل. برای اسرائیل حتی در رتبه دهم همکاری‌های اقتصادی نیز قرار ندارد. برای تقویت همکاری‌های تجاری دوطرفه، آوی حسون، مدیر اداره نوآوری اسرائیل با همراهی 11 شرکت نوپای اینترنت اشیا به ژاپن سفر کرده‌اند. سپتامبر امسال شرکت NEC اولین شرکت چندملیتی خواهد بود که در فلسطین اشغالی یک نمایندگی تحقیق و توسعه با رویکرد امنیت سایبری تأسیس می‌کند. پنج شرکت دیگر چندملیتی نیز به‌زودی به برنامه تحقیق و توسعه اسرائیل موسوم به MNC - که زیر نظر اداره نوآوری این رژیم مدیریت می‌شود- خواهند پیوست. شرکت‌های پاناسونیک، فوجیتسو، DNP،NTT و Ricoh در این برنامه به اسرائیل کمک خواهند کرد. برنامه MNC یک برنامه تحقیق و توسعه به منظور کشف استارت آپ ها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها است.

در سال 2015 تجارت دوجانبه اسرائیل با ژاپن تنها 2.5 میلیارد دلار بوده که در این میان سهم صادرات 900 میلیون دلار است. این در حالی است که حجم مبادلات تجاری اسرائیل با آمریکا به 45 میلیارد دلار و چین به 15 میلیارد دلار در همان سال رسید. این موضوع باعث شده است که شین زو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در تلاش برای تبدیل‌شدن به بازیگر قدرتمند جهانی و افزایش حجم مبادلات با اسرائیل برآید. در سال 2014 و با سفر توشیمیتسو موتی جی، وزیر اقتصاد و صنایع ژاپن به سرزمین‌های اشغالی، ژاپن قرارداد تحقیق و توسعه صنعتی با این رژیم امضا کرد. بعد از این تفاهم‌نامه شرکت راکوتن () اقدام به خرید استارت آپ وایبر با مبلغ 900 میلیون دلار کرد. شاید بزرگ‌ترین مناسبت سیاسی بین ژاپن و اسرائیل مربوط شود به سفر شین زو آبه به سرزمین‌های اشغالی که بعد از یک دهه، در سال 2015 اتفاق افتاد؛ و حالا در سال 2016 یک سری از مذاکرات اقتصادی بین دو دولت در حال شکل گرفتن است.

 گسترش همکاری تجاری اسرائیل و ژاپن

دیدار نخست وزیر ژاپن از سرزمین های اشغالی در سال 2015

شایان ذکر است که اسرائیل در تلاش برای تحقق رؤیای تبدیل شدن به قطب سایبری جهان، اقدام به گسترش روابط سیاسی خود با تمام کشورهای جهان کرده است تا به صادرات محصولات سایبری خود بپردازد.