Gerdab.IR | گرداب

جزئیات مذاکره وزیر ارتباطات با روسیه برای ساخت ماهواره ملی

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مذاکره با شرکت فضایی «کاسماس» روسیه، برای ساخت و پرتاب ماهواره ملی سنجش از دور خبر داد و گفت: در حال مذاکره برای توافق در قیمت این قرارداد هستیم.

به گزارش گرداب، محمود واعظی در گفتگو با مهر، با اشاره به تمایل روسیه برای همکاری در ساخت و پرتاب ماهواره ملی سنجش از دور ایران، اظهار داشت: در این زمینه مذاکره را با شرکت دولتی «کاسماس» پیگیری کردیم و در مورد کلیات طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره به توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: در این زمینه در حال مذاکره برای جزئیات اجرای این پروژه و توافق بر سر قیمت انجام آن هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه ساخت ماهواره عملیاتی سنجش از دور، زمان بر است و قابل قیاس با ماهواره های کوچک و دانشجویی که تاکنون ساخته ایم، نیست، گفت: روسها حتی تمایل دارند که مسئولیت پرتاب ماهواره های ساخته شده و کوچک ما را برعهده بگیرند و به محض آنکه ما بخواهیم، آن را انجام می دهند.

واعظی ادامه داد: اما در این پروژه ما چشم انداز بسیار وسیع تری را دیده ایم و همانطور که قول داده بودیم در آینده نزدیک ۲ ماهواره ملی سنجش از دور و مخابراتی را عملیاتی می کنیم.

وی تاکید کرد: در این راستا برای ماهواره ملی سنجش از دور با شرکت «کاسماس» به عنوان سازمان فضایی کشور روسیه به جمع بندی رسیده ایم که درصورتی که قرارداد آن منعقد شود، بیش از دو سال زمان می برد تا ماهواره ایرانی به نقطه عملیاتی برسد.

به گزارش مهر، در راستای عمل به اهداف سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ایران قصد دارد ۲ ماهواره ملی عملیاتی را به فضا بفرستد.

وزیر ارتباطات اواخر هفته گذشته در راس کمیسیون اقتصادی ایران، به مسکو سفر کرد. در این راستا توافقات در زمینه همکاریهای فضایی ایران و روسیه با حضور مسئولان وزارت ارتباطات و سازمان فضایی روسیه صورت گرفت.