Gerdab.IR | گرداب

تازه‌ترین برنامه‌ سایبری دولت آمریکا

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

دولت اوباما طرحی را برای افزایش نقش فرماندهی سایبری پنتاگون در دستور کار قرار داده است.

به گزارش گرداب؛ دولت اوباما به‌منظور تقویت نقش ارتش در عرصه‌ی سایبری طرحی را آماده کرده است. تأکید بیشتر بر توسعه سلاح‌های سایبری برای جلوگیری از حملات، مقابله با اخلالگران در شبکه‌های داخلی کشور و مبارزه با داعش در عرصه‌ی سایبری، ازجمله موارد مهم این طرح است.

مقامات کاخ سفید معتقدند با اجرای این طرح، فرماندهی سایبری ایالات‌متحده به واحدی نظامی، مانند دیگر واحدهای نظامی اجرایی ارتش، تبدیل می‌شود. درنتیجه فرماندهی سایبری از آژانس امنیت ملی جدا خواهد شد. این امر می‌تواند در مواقع دفاع یا حمله، به فرماندهان این واحد در استفاده از ابزار و سلاح‌های سایبری اختیار بیشتری دهد.

یک مقام ارشد کاخ سفید دراین‌باره گفت: این امر نشان‌دهنده‌ی نقش عملیات سایبری در جنگ‌های مدرن و تفاوت مأموریت‌های فرماندهی سایبری با آژانس امنیت ملی است.

فرماندهی سایبری ایالات‌متحده در سال 2010 تأسیس شد، اکنون زیر نظر فرماندهی استراتژیک آمریکا فعالیت می‌کند. مقامات ارشد آگاه اعلام کردند که جزییات برنامه و برخی جنبه‌های فرماندهی سایبری جدید، همچنان مورد بحث است.

جیمز لویس، متخصص سایبری در مرکز تحقیقات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا، برنامه‌ی یادشده را طرحی پیرامون چگونگی توسعه تجهیزات دیجیتال و خودکفایی فرماندهی سایبری از آژانس امنیت ملی می‌داند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، در سخنرانی ماه آوریل خود در واشنگتن اعلام کرد، پنتاگون در نظر دارد طی پنج سال آینده، در بخش سایبری 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نماید.

مأموریت اصلی آژانس امنیت ملی، ردیابی و کنترل تماس‌های تلفنی، ایمیل‌ها و سایر وسایل ارتباطی تهدیدات بالقوه و دشمنان است. تمرکز آژانس امنیت ملی، بیشتر بر جمع‌آوری اطلاعات و کنترل و رصد فعالیت‌های خصمانه‌ی در فضای سایبری است. اما مأموریت فرماندهی، سایبری خنثی‌سازی حملات سایبری و حملات متقابل است.