Gerdab.IR | گرداب

عربستان، بزرگ‌ترین هدف حملات سایبری در خاورمیانه

تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارند که عربستان سعودی، بزرگ‌ترین هدف حملات سایبری در خاورمیانه است.

به گزارش گرداب، یکی از وبگاه‌های غربی در گزارشی تحلیلی، امنیت سایبری عربستان و برنامه‌های جدید دولت این کشور را موردبررسی قرار داده است. جزییات گزارش یادشده به شرح زیر است:

« عربستان سعودی همسو با چشم‌انداز بلند مدتش برای سال 2030، برنامه‌ی توسعه‌ی خصوصی‌سازی و اقتصاد غیرنفتی را در دستور کار دارد. اصلی‌ترین سیاست‌های این برنامه، دگرگونی سیستم دیجیتال کشور، نوآوری و رشد نیروی کار با مهارت بالا را شامل می‌شود. امنیت سایبری این کشور در حال اصلاح است، فقدان یک سیاست و چارچوب برای نیل به این هدف، در این کشور حس می‌شود.

تحول در روند پیشرفت عربستان در این زمینه، آثار ملموسی در پی داشته است. عربستان دارای بیشترین مشترکان اینترنت با پهنای باند بالا در جهان عرب است و دسترسی به اینترنت از سال 2010، 30 درصد افزایش‌یافته است. همچنین 40 درصد کاربران توییتر و 10 درصد کاربران فیس‌بوک، در این کشور سکونت دارند و شتاب فرایند هوشمند سازی خدمات انرژی و آب و برق این کشور تا سال 2020 دو برابر خواهد شد.

اتکای عربستان بر فنّاوری‌های دیجیتال نیازمند تقویت زیرساخت‌های امنیت سایبری در این کشور است. در سال 2015 روزانه 160.000 فعالیت مخرب سایبری در این کشور ثبت می‌شد. این امر، عربستان را به بزرگ‌ترین هدف حملات سایبری در خاورمیانه تبدیل کرد. بیشتر این حملات، زیرساخت‌های نفت و گاز، سیستم بانکی و ارتباطات دیجیتال این کشور را هدف قرار می‌داد.

قدرت سایبری، سلاحی مفید برای دشمنان عربستان سعودی محسوب می‌شود.
آنچه واضح و مبرهن است این است که اصلاح امنیت سایبری عربستان سعودی در بخش‌های خصوصی و دولتی، امری الزامی است. مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی و استعداد بیشتر می‌تواند کمبود مهارت‌های امنیت سایبری عربستان سعودی را تا حدود زیادی رفع کند.

سعودی‌ها در سال 2007 قوانین ضد جرائم سایبری را وضع نمودند که رسماً نفوذ به شبکه‌های مؤسسات دولتی و نقض حریم شخصی را ممنوع می‌نمود.اما باگذشت حدود 9 سال از اجرای این قوانین، بی‌اثر بودن آن‌ها به اثبات رسیده است.به‌طور حتم استراتژی ناکارآمد در این حوزه، امنیت سایبری ناکارآمد و ضعیف را به ارمغان می‌آورد.

درحالی‌که امنیت سایبری این کشور درحال‌توسعه است، اما فقدان سیاست مشخص و قوانین مدون درزمینه‌ی سایبری، این روند را کند و توسعه‌ی امنیت سایبری این کشور را بی‌اثر می‌سازد.»