Gerdab.IR | گرداب

بزرگسالان آمریکایی رصد می شوند!

تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت‌های آمریکایی اطلاعات مردم بزرگ‌سال آمریکا را جمع‌آوری کرده و برای هر فرد پروفایلی مخصوص ایجاد کرده‌اند.

به گزارش گرداب؛ هم‌اکنون بسیاری از افراد سراسر دنیا از شیوه‌های مختلفی برای محافظت از اطلاعات و حریم شخصی خود استفاده می‌کنند و نگران فاش شدن اطلاعات خود هستند؛ اما به‌تازگی گزارشی منتشر شد که نشان می‌دهد صنعت رو به رشد اطلاعات، یک پروفایل از اطلاعات بیشتر مردم بزرگ‌سال آمریکا، در این کشور ایجاد کرده است. در حقیقت شرکت‌ها می‌توانند قبل از اینکه مردم تصمیم به انجام کاری بگیرند، پیش‌بینی کنند مردم کجا هستند، به کجا می‌خواهند بروند، چه‌کاری می‌خواهند انجام دهند و چه چیزی را خریداری می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی همجوشی داده1  به نام آی. دی. آی (IDI) است. مجوز استفاده و اشتراک در پایگاه داده‌ی «IDICore» این شرکت به‌صورت محدود، تنها به تعداد خاصی از محققان داده می‌شود.

در پروفایل‌های ایجاد شده برای هر فرد چه اطلاعاتی وجود دارد؟

در پروفایل‌های ایجاد شده برای بزرگ‌سالان، اطلاعات عمومی و خصوصی گوناگونی وجود دارد. اطلاعات عمومی مانند آدرس‌های قدیمی و جدید، شماره‌های تلفن و ایمیل‌های هر فرد وجود دارد. همچنین اطلاعات وسایل نقلیه مانند تصاویر خودرو، قایق، موتور و سوابق مالیاتی از دارایی‌های شخصی و واقعی در این فایل‌ها ذکر شده است. از طرفی می‌توان اطلاعات جرائم رانندگی، اطلاعات رأی‌دهندگان، ثبت‌نام کنندگان سیاسی و حامیان مالی، مجوزهای صادر شده برای ماهیگیری، شکار و دیگر مجوزهای تفریحی، مجوزهای تجاری، مالیات و اطلاعات همسایگان هر فرد را در این فایل‌ها مشاهده کرد.

اطلاعات به دست آمده از هر فرد، مشتری یا خریدار بودن و داده‌های رفتاری2  آن‌ها را در اختیار طیف گسترده‌ای از پایگاه‌های داده تجاری و بازاریابی قرار می‌گیرد.

شرکت آی. دی. آی دو وبگاه نیز برای جمع‌آوری داده‌های کاربران ایجاد کرده است. زمانی که مردم اقدام به ثبت‌نام و دریافت بن تخفیف از این وبگاه‌ها می‌کنند اطلاعات رفتاری و خرید آن‌ها جمع‌آوری می‌شود. از طرفی کاربران می‌توانند در این وبگاه‌ها سؤال‌های شخصی بپرسند. این سؤال‌ها به پایگاه داده‌های تجاری ارسال شده و در نهایت در پروفایل آن‌ها ذخیره می‌شود.

هزینه‌ی جمع‌آوری همه‌ی داده بسیار بالا است؛ اما شرکت‌های همجوشی داده‌ها می‌توانند آن‌ها را به ابزاری برای تحقیقات، کاربردهای تجاری یا انواع دیگری از کاربردها برای کسی که به آن‌ها دسترسی دارند تبدیل کند. این اطلاعات در دسترس عموم قرار ندارد و تنها 35 هزار مجوز دسترسی تحقیقاتی در آمریکا برای آن صادر شده است.

 

 

_________________________________

1- همجوشی داده، روشی برای جمع‌آوری، دسته‌بندی و پردازش اطلاعات برای یک ارائه مفید و کاربردی است.

2- داده‌های رفتاری معمولاً درنتیجه‌ی نحوه‌ی استفاده از ابزارهای متصل به اینترنت مانند رایانه و تلفن هوشمند ایجاد می‌شود.