Gerdab.IR | گرداب

نقش استارتاپ‌ها در بازار سرمایه

تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵

به باور مدیر یک صندوق جسورانه بورس طرح نوآورانه می تواند در بورس عرضه شود اما هنوز ساز و کار عرضه اولیه شرکت‌های تکنولوژیک در بورس ایران وجود ندارد و در فرابورس با راه اندازی صندوق‌های جسورانه گام های اولیه برداشته شده است.

به گزارش گرداب، عطاالله افتخاری در گفت و گو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: مشاوره مالی و ارزش گذاری استارتاپ‌ها در غالب تامین مالی اختصاصی در حالی برای نخستین بار از طریق صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در بازار سرمایه کشور آغاز شده که می توان در آینده سهم ویژه ای برای بازار آنها در بورس اختصاص داد.

وی  ادامه داد: زنجیره ارزش و فضای تامین مالی استارتاپ‌ها به گونه‌ای است که از مرحله ایده و تشکیل تیم های کاری تا ورود شتاب دهنده‌ها در نهایت خروجی آنها طوری است که یکسری استار تاپ‌ها با محصول حداقلی بوجود می آیند که به مرحله اجرایی می رسند و در مقابل آنها استارتاپ‌های مفهومی نیز وجود دارند.

افتخاری با بیان اینکه کار صندوق‌های جسورانه در مدیریت دارایی‌ها دریافت و بزرگ کردن خروجی شرکت‌های شتاب دهنده است، گفت: تامین مالی برای استار تاپ‌هایی که هنوز درآمدزایی و جریان نقدی مثبت ندارند کار بسیار پر ریسکی است، چرا که در این فرایند محصول اولیه وجود دارد ولی به اندازه کافی فروش نرفته که درآمد زایی اتفاق بیفتد.

دانش آموخته مدیریت اجرایی دانشگاه شریف در مورد تامین مالی طرح‌های نوآورانه عنوان کرد: تامین مالی طرح های پر ریسک نمی‌تواند از طریق اوراق بدهی از جمله اوراق مشارکت یا وام بانکی صورت گیرد و به طور عمده تامین مالی از طریق سهام رخ می دهد، بطوریکه سرمایه‌گذار با کارافرین شریک و حدود 10 یا 30 درصد سهام طرح کارافرین را مالک می شود که بر این اساس علاوه بر حمایت مالی از طریق بازاری که در اختیار دارد به کارآفرین کمک می کند.

اتفاقی که می افتد اینکه استار تاپ همراه با سرمایه گذار بزرگ می شود و سرمایه گذار از محل سهامی که روزی به قیمت ارزان و کوچک خریداری کرده به بازدهی یا سود سرمایه ای دست می یابد.

به باور مدیر صندوق سرمایه اختصاصی (private equity fund)  صندوق جسورانه تامین سرمایه لوتوس پارسیان طرح نوآورانه می تواند در بورس عرضه شود اما هنوز ساز و کار عرضه اولیه شرکت های تکنولوژیک در بورس ایران وجود ندارد و در فرابورس با راه اندازی صندوق های جسورانه گام های اولیه برداشته شده است.

افتخاری با بیان اینکه در حال حاضر 5 صندوق سرمایه گذاری جسورانه از سازمان بورس موافقت اصولی دریافت کرده اند گفت: در گام بعدی باید بازاری برای معامله سهام شرکت های نوآورانه یا استار تاپ ها بوجود آید.

می توان انتظار داشت طی دو سال آینده بازاری مشابه ساز و کار فرابورس ایجاد شود تا سهام طرح های نوآورانه و استار تاپ ها در آن بازار خرید و فروش شود. در این مکانیزم می توان سهام این شرکت ها را به شرکت های بزرگی فروخت که در زنجیره فروش و تکنولوژی آنها از جمله شرکت‌های تلکام جایگاه ویژه ای برای خود دارد .

وی درباره اینکه ریسک سرمایه گذاری صندوق های جسورانه با توجه به اینکه طرح های نوآورانه همیشه به تجاری سازی نمی رسند چگونه پوشش داده می شود، گفت: در ایران برای نخستین بار سرمایه گذاری های مشترک اختصاصی رخ می دهد ولی در بازار های سرمایه دنیا بطور معمول افق سرمایه گذاری ها بین 5 الی 7 سال و حتی10 سال برای صندوق ها در نظر گرفته می شود.

مدیر صندوق سرمایه اختصاصی تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: شخصی که سرمایه خود را وارد این صندوق ها می‌کند باید برای دست یافتن به بازدهی به افق بلند مدت فکر کند،اما با تنوع سبد سرمایه گذاری ریسک سرمایه گذاری نیز پوشش داده می شود از جمله اینکه در فینتکس یا حوزه بهداشت و سلامت و یا فناوری اطلاعات سرمایه گذاری می کنند و اگر از بین 10 استار تاپ تنها یکی از آنها به سودآوری برسد می تواند زیان سرمایه گذاری 9 استار تاپ دیگر را پوشش دهد.

افتخاری در مورد اندازه بازار استار تاپ ها برای سرمایه گذاری گفت: اگر دو بورس نزدک و وال استریت را مقایسه کنیم ارزش جندان متفاوتی بین این دو وجود ندارد. ارزش بورس ایران در حال حاضر حدود 300 هزار میلیارد تومان با برخورداری از 40 صنعت متنوع است که به نظر یک دهم این رقم یعنی 30 هزار میلیارد تومان آن می تواند به راحتی به حوزه تکنولوژی اختصاص یابد.

در حال حاضر تجزیه صنعت در بورس آمریکا وجود دارد که حدود 20 درصد ارزش 20 تریلیون دلاری بورس آمریکا متعلق به شرکت های تکنولوژیک همچون گوگل و یاهو و اپل و فیس بوک و آمازون و شرکت هایی از این قبیل است که زمانی در سیلیکون‌ولی کار خود را شروع کرده‌اند.

در بورس 30 هزار میلیارد تومانی ایران می توان به جای 5 صندوق سرمایه گذاری جسورانه  30 صندوق به این بازار افزوده شود.