Gerdab.IR | گرداب

تلاش مجدد فیس‌بوک برای حضور در هند

تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۵

بعد از شکست طرح فری بیسیک فیس‌بوک در هند، این شرکت می‌خواهد با اجرای طرحی دیگر به مردم هند اینترنت ارائه بدهد.

به گزارش گرداب؛ شرکت فیس‌بوک از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود سعی دارد با استفاده از روش‌های مختلف به مردم سراسر دنیا به ویژه 4 میلیارد نفری که به اینترنت دسترسی ندارند خدمات رایگان ارائه بدهد. این شرکت در جدیدترین اقدام خود در تلاش است در قالب طرحی به نام اکسپرس وای‌فای (Express wifi) به مردم هند خدمات ارائه بدهد تا به یکی از اعضای شبکه‌ی اجتماعی آن‌ها تبدیل شوند. این برنامه به دارندگان تلفن‌های همراه اجازه می‌دهد تا از طریق ارائه‌دهندگان محلی خدمات اینترنت، به داده‌ها دسترسی داشته باشتد. شرکت فیس‌بوک در قالب این طرح نرم‌افزاری را در اختیار ارائه‌دهندگان اینترنت محلی قرار می‌دهد تا بتوانند از طریق هات‌اسپات‌های وای‌فای به مناطق روستایی خدمات ارائه بدهند. با توجه به گزارش‌های ارائه شده این برنامه تاکنون به‌صورت محدود، در 125 منطقه‌ی روستایی مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین به نظر می‌رسد طرح مذکور برخلاف گذشته به‌صورت رایگان ارائه نمی‌شود.

شرکت فیس‌بوک طرح مذکور را با همکاری شرکت مخابراتی «BSNL » هند ارائه می‌دهد. در این برنامه به دو صورت مختلف اینترنت ارائه می‌شود. در اولین حالت با پرداخت روزانه 10 روپیه، 100 مگابایت و در طرح دوم با پرداخت 200 روپیه در ماه 20 گیگابایت اینترنت با سرعت 2 مگابیت در ثانیه، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

شرکت فیس‌بوک برای ارائه‌ی خدمات خود، پهنای باند شرکت «BSNL1» را برای یک دوره‌ی 3 ساله خریداری کرده است. از طرفی ادعا می‌شود مبالغ در نظر گرفته شده برای خدمات اکسپرس وای‌فای از هزینه‌ی پرداختی برای نسل دوم، سوم و چهارم اینترنت همراه نیز کمتر است.

اکسپرس وای‌فای دومین طرح ارائه اینترنت فیس‌بوک در کشور هند به‌حساب می‌آید. این شرکت سال میلادی گذشته سعی کرد تا برنامه‌ای به نام فری بیسیک (Free Basics) را برای ارائه اینترنت رایگان در هند راه‌اندازی کند؛ اما با مخالفت سازمان تنظیم مقررات مخابراتی هند (India's Telecom Regulatory Authority) مواجه و نهایت با شکست موجه شد؛ زیرا آن‌ها اعتقاد داشتند این طرح تنها وبگاه‌های محدودی مانند فیس‌بوک که از پیش انتخاب شده هستند را در اختیار مردم قرار داده و مردم را در یک بخش از پیش تعیین ‌شده از اینترنت محصور می‌کند. از طرفی عده‌ای از کارشناسان نیز معتقد بودند ادعای فیس‌بوک مبنی بر بی‌طرف بودن آن‌ها در ارائه‌ی این خدمات بی‌پایه و اساس است؛ زیرا اگر شبکه اجتماعی آن‌ها به‌صورت رایگان در هند ارائه بشود، دیگر رسانه‌های اجتماعی فرصتی برای رقابت نخواهند داشت. همچنین عده‌ای از مقامات هند نیز عقیده دارند طرح فری بیسیک، در واقع ابزاری برای جاسوسی از شهروندان هندی است.

_______________________

1- Bharat Sanchar Nigam Limited