Gerdab.IR | گرداب

5 تقاطع مهم سایبر و سیاست

تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

به اعتقاد کارشناسان امنیتی، حملات سایبری در مقاطع حساس، می‌تواند بر روند تصمیم‌گیری‌های سیاسی در جهان تأثیرگذار باشد.

به گزارش گرداب؛ به اعتقاد برخی از کارشناسان، چنانچه رسوایی هتل واترگیت آمریکا در دهه هفتاد مجدداً رخ دهد، این بار رسوایی جدید قطعاً در عالم فیزیکی نخواهد بود و پای یک حمله سایبری به میان آورده می‌شود. در آن سال، جاسوسی‌های FBI، سبب استعفای رییس‌جمهور وقت آمریکا شد. به ادعای این کارشناسان، تلاش مقامات ارشد آمریکایی برای تبدیل فرماندهی سایبری به یک فرماندهی مستقل و بانفوذ در آمریکا، نشان از اهمیت بالای این موضوع در جهان داشته و مهر تأییدی بر ورود جنگ‌های نسل جدید به عرصه نبردهای مجازی خواهد زد؛ اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که تاکنون چه حملاتی در جهان با انگیزه‌های سیاسی انجام شده و آیا توانسته تأثیرات موردنظر سازمان‌دهی کنندگان این حملات را برآورده کند؟ آیا مواردی وجود داشته که حملات سایبری، به سبب ایجاد تغییرات در سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شود؟

یکی از وبگاه‌های خبری در جهان، به بررسی 5 حمله سایبری بزرگ پرداخته که به ادعای وی، با نیات و انگیزه‌های سیاسی صورت پذیرفته است. این حملات بدین شرح است:

1-    حمله به کمیته ملی حزب دموکرات در آمریکا، سال 2016

کمیته ملی حزب دموکرات در آمریکا، چند هفته پیش متوجه سرقت ایمیل‌های خودش و انتشار آن‌ها در وبگاه ویکی لیکس شد. ظاهراً محتوای ایمیل‌های منتشر شده، در مورد تلاش هیلاری کلینتون برای تخریب چهره و حذف برنی سندرز، رقیب درون‌حزبی وی، بوده است. انتشار این ایمیل‌ها، سبب شد تا دبیر کل این حزب، از سمت خود استعفا دهد. همچنین، در حمله دیگری، کمیته انتخاباتی کنگره ملی حزب دموکرات در آمریکا نیز، مورد تهاجم هکرها قرار گرفت و هک شد.

2-    حمله به اجلاس G20، سال 2011

نشست اعضای G20 در سال 2011، با حمله بدافزاری به رایانه‌های دولتی فرانسه، مورد تهاجم قرار گرفت. این بدافزار در وزارت دارایی فرانسه یافت شد و حداقل 150 عدد از رایانه‌های این وزارت خانه را هدف قرار داد.

3-    عملیات ساطور، سال 2014

در سال 2014، شرکت آمریکایی سایلنس، در اتهامی به ایران مدعی شد که هکرهای ایرانی، عملیاتی را علیه 16 کشور جهان سازمان‌دهی کرده و در این حملات، موفق شدند که حجم کثیری از اطلاعات را به سرقت ببرند. این گزارش مدعی شده بود که اسم ساطور را از آنجایی برای این عملیات انتخاب کرده است که در برنامه‌نویسی این عملیات، بارها از واژه ساطور استفاده شده است. این گزارش در اتهامی، مدعی شده بود که گروه مذکور، از جانب دولت ایران حمایت و پشتیبانی می‌شوند.

 4-    حمله سایبری به دولت آمریکا، سال 2010

این حمله سایبری، سال 2008 و از طریق اتصال یک حافظه جانبی فلش، به رایانه‌های یک پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه رخ داد. رایانه‌هایی که توسط این بدافزار، آلوده شدند، تحت کنترل فرماندهی مرکزی آمریکا قرار داشتند. بدافزار مذکور، موفق شد تا مدت‌ها، بدون اینکه مورد شناسایی قرار بگیرد، در رایانه‌های قربانی منتشر شده و اطلاعات را به سرورهای خودش منتقل کند. کارشناسانی که موفق به کشف حمله مذکور شدند، مدعی شدند که این حمله توسط یک سرویس اطلاعاتی خارجی، سازمان‌دهی و برنامه ریزی شده است.

در آن زمان، مقامات آمریکایی عنوان کردند که این حمله، یکی از قابل‌توجه‌ترین نفوذهای اطلاعاتی به داخل یک نهاد نظامی آمریکایی و حمله‌ای هشداردهنده برای آن‌ها بود.

5-    عملیات شبکه سایه، سال 2010

عملیات شبکه سایه (Shadow Network)، نام عملیاتی جاسوسی بود که در سال 2010، سبب سرقت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده دولت هند شد. اسنادی که در این حمله به سرقت رفت، اسنادی مربوط به نهادهای امنیتی هندی، سفارت‌خانه‌های این کشور و اطلاعات مربوط به نیروهای ناتو در افغانستان بود. در این حمله، از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ابری، استفاده شد. این حمله در آن سال به نیروهای چینی نسبت داده شد.

لازم به ذکر است که یکی از بزرگ‌ترین غایبان این لیست، عملیات استاکس نت است. استاکس نت که در سال 2010، تأسیسات هسته‌ای کشورمان را هدف قرار داد، به اذعان بسیاری از مقامات امنیتی آمریکایی، برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای کشورمان انجام شد و متأسفانه، هیچ‌گاه در نهادهای بین‌المللی، مورد بررسی قرار نگرفت.