Gerdab.IR | گرداب

تكاپويBBC براي‌تحريف واقعيات‌8‌ سال‌دفاع‌‌مقدس

تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۸۹

تلويزيون بي‌بي‌سي طي برنامه‌هايي براي كمرنگ‌كردن جنبه الهي و مقدس مقاومت هشت ساله ملت ايران در نظر مخاطبان به تكاپو افتاده است.

به گزارش گرداب، شبكه ايران نوشت: امروز سي و يكم شهريورماه مصادف با سي‌امين سالگرد تهاجم سراسري نيروهاي بعثي عراقي و اشغال بخشي از خاك مقدس ميهن اسلامي است.

هشت سال جنگ تحميلي نابرابر كه همراه در آن جنگ‌افزارهاي شيميايي توسط عراقي‌ها استفاده شد و با اين وجود جامعه جهاني هيچگاه نتوانست اجماعي براي محكوم كردن اين جنايت جنگي از سوي عراق ترتيب دهد.

در طول جنگ، ارتش عراق با حمايت 18 كشور ديگر و با استفاده از سلاح‌هاي شيميايي بيش از هزاران نفر را به شهادت رساند.

اين جنگ با آنكه خسارت‌ها و شهداي زيادي را به همراه داشت اما همواره از آن به عنوان دفاع مقدس ياد مي‌شود که بركات‌هاي مقدسي براي ملت ايران داشته و دارد.

اما اين روزها كه مقارن است با رشادت‌هاي ايرانيان در سال‌هاي نه چندان دور دفاع مقدس، رسانه‌هاي غربي "تقدس‌زدايي" از دفاع مقدس را در يك سناريوي هماهنگ تبليغي به راه انداخته‌اند.

بر اين اساس، استراتژي رسانه‌هاي غربي به ويژه تلويزيون بي‌بي‌سي فارسي آن است كه با گزارشات سوء خود "قدسي‌زدايي" ،اسطوره‌زدايي" ، "تقبيح مقاومت" و "قهرمان‌زدايي" از دفاع مقدس را پي بگيرد.

در چنين فضايي، از مستند تلويزيون بي‌بي‌سي فارسي درباره دفاع مقدس گرفته تا گزارش‌هاي تحليلي اين رسانه تلاش شده است تا رنگ و بويي از ناسيوناليسم، ملاحظات قدرت، تعصبات قومي و مذهبي و ... در دفاع مقدس به مخاطبان تزريق شود.

در واقع بي‌بي‌سي درصدد است كه جنبه الهي و مقدس "مقاومت هشت ساله ملت ايران" را در نظر مخاطبان كمرنگ و سپس حذف كند و آن را به برخي ابعاد و جنبه‌هاي غيرديني مانند تعصبات جنگ‌افروزانه و ملي گرايانه تقليل دهد.