Gerdab.IR | گرداب

نگرانی جهانی از قوانین سایبری جدید چین

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

قوانین سایبری جدید چین؛ سبب بروز نگرانی‌های بسیار از سوی شرکت‌ها و مؤسسات اقتصادی شده است.

به گزارش گرداب، چین اخیراً قوانین جدیدی در حوزه‌ی امنیت سایبری تصویب نموده است که سبب بروز نگرانی و تنش بین شرکت‌های بین‌المللی شده است و ائتلافی از 46 شرکت آمریکایی، اروپایی و آسیایی به وجود آورده است که به این قوانین معترض هستند. این طرح در صورت اجرا، تأثیرات منفی فراوان بر روابط تجاری بین‌الملل خواهد داشت.

این گروه از شرکت‌ها؛ در نامه‌ای به وزیر اقتصاد چین، لی کچیانگ، در مورد تأثیر منفی اجرای این قوانین، بر امنیت اطلاعات هشدار دادند؛ زیرا این قوانین می‌تواند دزدی اطلاعات به دست هکرها را تسهیل نموده و قوانین سازمان تجارت جهانی را نیز نقض کند.

در بخشی از نامه به عواقب تصویب اجرای پیش‌نویس قانون یادشده اشاره می‌شود که ضعیف شدن امنیت و جدایی چین از تجارت دیجیتال جهانی را شامل می‌شود. این نامه توسط اتاق بازرگانی آمریکا و شرکت‌های صنعتی بزرگی از انگلیس، ژاپن، مکزیک و استرالیا، به امضاء رسیده است.

قوانین مطرح‌شده، شرکت‌های فنّاوری و دانش‌بنیان را ملزم می‌کند اطلاعات مهم محصولات خود را در اختیار مقامات چین قرار دهند. در این نامه صراحتاً اعلام می‌کند که قوانین ذخیره‌ی اطلاعات مطرح‌شده، هیچ‌گونه منافع امنیتی برای مؤسسات اقتصادی ندارد.

قوانین یادشده، در سال 2015، به‌واسطه‌ی تصمیم پکن برای اعمال کنترل بیشتر بر فضای مجازی چین، مطرح شد.