دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی از نهایی شدن سه طرح موتور جستجوی بومی در مرحله عقد قرارداد با آنها خبر داد.
به گزارش گرداب، علیرضا یاری، در نشست خبری در مرکز تحقیقات مخابرات ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص حمایت از طرحهای جویشگر بومی اظهار داشت: بر اساس برنامههای مدنظر، نسبت به شناسایی فعالان حوزه جویشگر اقدام شده است و تاکنون سه موتور جستجوی بومی را برای حمایت شناسایی کردهایم.
وی افزود: این طرحها در شرف عقد قرارداد هستند و امیدواریم بتوانیم در نهایت دو موتور جستجوی بومی در کشور داشته باشیم.
وی با اشاره به برنامهریزیهای صورت گرفته و جهتدهی به این حوزه تاکید کرد: جویشگرها مهمترین سرویس فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی در همه کشورها محسوب میشوند و برآورد میزان درآمد این کسب و کارها در کشورهای مختلف حاکی از این موضوع است. بر این اساس آنچه که در این طرح اهمیت دارد، موفق بودن آن است و به همین دلیل است که تنها حدود ۴ کشور در دنیا جویشگر بومی موفق دارند.
وی به سودآوری چشمگیر موتور جستجوی روسی «یاندکس» اشاره کرد و گفت: درآمد سالانه این موتور جستجو ۱.۲ میلیارد یورو برآورد میشود که ۹۰ درصد آن از تبلیغات است.
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی خاطرنشان کرد: ما نیز در ایران طرح پنجساله موتور جستجوی بومی را در دستور کار قرار دادهایم که سه سال آن مربوط به توسعه طرح و دو سال آن نیز پشتیبانی از آن خواهد بود که امیدواریم مانند جویشگرهای موفق دنیا شاهد موفقیت این طرح باشیم.
وی با بیان اینکه محدودیتی برای تعداد جویشگرها قائل نیستیم، ادامه داد: از آنجایی که بودجهمان محدود است، توانستیم سه جویشگر بومی را که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند، شناسایی و مورد حمایت قرار دهیم.
یاری مهمترین چالش این بخش را عدم استفاده و اعتماد کاربران به استفاده از این سرویس عنوان کرد و گفت: باید مردم را به استفاده از خدمات بومی از جمله موتورهای جستجوی بومی ترغیب کنیم.
وی همچنین از تعامل با وزارتخانههای مختلف برای تعریف و اجرای پروژههای خدماتی در بستر پهنای باند در جهت توسعه خدمات اجباری ارتباطات در مناطق محروم و کمتر برخوردار خبر داد.
مدیر پروژه جستجوگر بومی گفت: در صورت حمایت کاربران ایرانی و فرهنگسازی در استفاده از جستجوگرهای بومی، گردش مالی تجارت الکترونیک ایران به اندازه درآمد فروش یک سال گاز کشور خواهد شد.